RE: Nevzlinave hroty k p�jecce

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Pondělí Říjen 23 20:55:01 CEST 2017

Počáteční rychlost ohřevu je jenom vedlejší efekt, ale je to to, co je na první pohled nejvíce viditelné. Jsou v principu dva systémy hrotů - starý kdy v hrotu je velkej kus mědi, fungující jako zásobník tepla, nový kdy je mědi málo, ale je velmi těsný přechod od spirály na špičku hrotu a na snímač (tedy malý tepelný odpor). Oboje funguje stejně dobře, pokud to správně nastavím a vybalancuji na konkrétní velikost pájeným plošek. Jakmile ale zrychlím / změním velikost plošky nebo typ součástky, tak díky pomalé odezvě měděného kůlu se hrot hodně ochladí a spoje budou méně prohřáté. A to co fungovalo v pohodě na pájení s olovem na bezolovo není moc dobré - je potřeba vyšší teplota a hlavně menší rozptyl této teploty (asi třetinový).
Jak už jsme psal, blbě se to popisuje (nejsem technolog), chce to prostě zkusit. A ano, jsou i jiné systémy pájení než mikropájka. Pro výrobu je to jednoznačně přetavení. S mikropájkou jsou to věci typu kusovky, vývoj, opravy, a podobné. A tam je každý spoj jiný. Takže nějaké odladění taky moc nepadá do úvahy.
A co si budeme povídat - něco jiného je člověk, kterého elektronika baví a něco jiného "dělník", který to dělá v práci. Ten první to zvládne i hřebíkem nahřátým v kamnech, když je potřeba, ten druhý bude muset dostat pájku se zablokovaným nastavováním teploty, jinak si ji rozšteluje, protože tak se mu přece dělá lépe. A potom se nestačíte divit nad studeňáky nebo přepálenými plošnými spoji. Toto jsem dlouho nechápal, proč mají nové pájky možnost uzamknou zastavení.

Tomáš OK2MTM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Monday, October 23, 2017 8:17 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Nevzlinave hroty k p�jecce

Takže problém je ve výkonu. Tedy místo kusu odporového drátu pro 60W to chce kus drátu pro 120W. Mě osobně výkon nikdy moc netrápil, mikropáječku používám jen na malé věci (větší osazování přetavením, krabičky trafopáječkou).
Jen mě udivuje, že pokud je opravdu ta rychlost ohřevu pro někoho (pro většinu lidi?) tak kritická, tak proč tam všichni nestrčí trochu silnější odporový drát? Rozdíl v materiálu pro topnou spirálu 60W a 120W bude směšný. A rychlý PID regulátor je dnes opravdu ten nejmenší problém. I když tady se bavíme o nějakých desetinám sekundy, takže termín "rychlý" je trochu nadnesený.

Hroty třeba u té Aoyue jsou kompatibilní s nějakým tuším Hakkem a dalšími páječkami (vnitřní průměr 4mm, vnější 6mm, hloubka díry 25mm), takže v hrotech asi žádně čaro nebude. A kdyby bylo, tak Číňan udělá ručku pro stejné nebo podobné hroty. To opravdu není kosmická technologie.

PL