OT IPv6 - prakticke zkusenosti

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Říjen 8 08:51:02 CEST 2017

Zdravím,

> [...]
> Jeho slabinu je omezovaná adresovatelnost
> Takže na dotaz "co by změnilo pěch pár bitů" odpovídám, že by to elegantně
> zrušilo základní omezení a asi jedinou věc, která na současné verzi
> nevyhovuje.
> Nebo máte pocit, že by uživatelům nějak zásadně scházelo nebo nevyhovovalo
> něco jiného, než nedostatečný adresní prostor? Pokud chci řešit nějaké
> šifrování, tunelování atd., tak to můžu snadno řešit ve vyšších vrstvách
> přenosových protokolů. Nebo vidíte nějakou vymoženost, kterou by současná
> verze z nějakých principiálních důvodů neumožňovala nějak řešit?

  Když se tak sugestivně ptáte, tak tedy ano, odpovím. IPv4 má naprosto
katastroficky nedostatečné možnosti v řízení QoS, tedy prioritizace provozu
podle jeho druhu. Jak asi víte, je tam na to jediný byte (8 bitů), zvaný
TOS, který se později přejmenoval na DSCP, a řada velkých hráčů, jmenovitě
nejvíce asi Cisco, nakonec prosadila určité úpravy, že oproti definici
v původním IP je to alespoň trošku použitelné, ale bohužel stále jen velmi
omezeně. Jde o to, že QoS má řadu specifik - někdy potřebujete službu pro
doručení malého objemu dat, ale s maximální spolehlivostí a minimálním
zpožděním, jindy tlačíte gigabajty, potřebujete bandwidth, ale pokud se
občas paket zpozdí nebo dokonce ztratí a musí se retransmitovat, nevadí to.
Zkrátka to není jen jednorozměrné číslo, které by se dalo zakódovat do
256 různých hodnot.
  My, kteří máme na starosti profesionální telefonování přes IP, na toto
stále nadáváme. Proto (ale i z dalších důvodů) je pro IMS sítě (IP nástupce
klasických telefonních sítí) doporučena IPv6 a v jednom z dalších release
IMS doporučení se pravděpodobně stane povinnou.

> K těm pár bitům navíc: kdyby se dolů přidalo 8 bitů, tak by každý jednotlivý
> uživatel dostal 254 adres, a pokud chce, tak ať si tam ty svoje ledničky a
> pračky na internet připojí.
> Nahoře by zbylo 24 bitů, takže dost i na regionální směrování. A subnet
> 0.0.0.<současná IP>.0 by se mohl využit pro zachování kompatibility se
> současným adresním plánem, takže přechod by mohl být hladký. Prostě by se
> jednotliví ISP postupně se svými rozsahy přesouvali do nově vyčleněného
> prostoru, ale dočasně by klidně mohli zůstat i tam kde jsou, pokud jim
> [...]

Víte co mi tohle připomíná ? Vznik x86. Vzalo se BOBO a přidalo se pár
malých rozšíření. A pak další malá rozšíření a máme 186. A další a 286
atd. atd. A ještě dnešní i7 se při probuzení pokud vím hlásí jako x86.

A tohle porovnejte třeba s M68000. Ani omylem nevzali Motoroláci nějakou
osmibitovou 6800 a nepřidávali škatulky. Šli na to jinak. Vzali PDP-11,
poctivý 32bit, a nacpali to do jednoho čipu. A i díky tomu je dnes nějaký
zástupce této rodiny prakticky v každém telco zařízení, v každém lepším
zdravotnickém zařízení, a bohužel asi i v každé řízené střele :-).

Zdraví Pavel