HELP: odkaz na obnovu dat z disku

sam.hw sam.list.hw na gmx.com
Úterý Listopad 28 23:43:49 CET 2017

Zdravim,

dekuji vsem za navrhy i navody. dnes uz s chladnejsi hlavou zjistuji, ze
minimalne TestDisk je primo v klasickem repozitari (to jsem zapomel
napsat, ze bezim na Linuxu).

budu kupovat stejny disk, nejdriv prenesu obraz a zkouset budu na tom
novem. je mi jasne, ze casti, ktere uz byly prepsany jsou naveky v
coudu, ale mozna neco se povede vydolovat.

mezitim jsem analyzoval jak k tomu vubec mohlo dojit, protoze obycejne
vsechno overuji, nez neco spoustim a pak ve skriptech mam vsude sudo,
takze bez hesla ani tuk. tim padem jsem svoje ditka, a jejich nechtene
akce, musel vyloucit.

takze jak se to stalo:
- na USB disk (/dev/sdc) jsem presouval fotky z hlavniho disku z PC
- mezitim jsem vsunul flash a overil, kde je: /dev/sdb
- nachystal jsem skript kde byl of=/dev/sdb
- dobehlo kopirovani fotek
a ted do toho vstupuje nestastna souhra nahod:
- pouzivam USB hub (jako obycejne - malo USB portu)
- ten ale obcas 'blbne': odpoji a znovu pripoji zarizeni (za bezneho
provozu prakticky nezjistitelne - malokdy mam disky pripojene pres neho,
mam tam klavesnici, mys a ctecku, ci mobil)
- a jako na potvoru pri odpojeni/pripojeni prohodil oba zarizeni: takze
flash se pripojil jako /dev/sdc, a USB disk /dev/sdb
- a jak jsem spustil nahravani image na USB, skaza byla dokonana

a duvod proc to nebylo zalohovane: v breznu mi odesel zalohovaci disk a
pak bylo leto, pak podzim ... a furt nebyl cas a resily se jine
prioritnejsi problemy.
(konec vymluv)

takze pouceni:
- co nejdrive udelat raid (stejne budu kupovat stejny disk, takze uz
neni treba se vymlouvat)
- nepouzivat sunt USB hub, kdyz uz tedy nejaky musi byt
- nedelat vice veci najednou, hlavne 'kriticke' prace
- kdyz ma clovek silenou rymu a ma tendence spechat, je lepsi radsi
nedelat nic. lepe se to pak 'opravuje'

jo a nejdulezitejsi: zalohovat, zalohovat, zalohovat.

:)

   Sam