baterie HE3DA

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Středa Listopad 1 12:06:28 CET 2017

Tak jsem si trochu pohrál s výpočtem maximální energie uložené v
rotačním pohybu tenkostěnného válce (líp se to počítá a na obvodu je
uložena největší energie). Tomu gyrobusu bych se vyhnul přinejmenším na
deset kilometrů. Vychází mě maximální energie 55 kWh (možná je tam ještě
geometrický faktor pí, to by bylo nějakých 170 kWh, ale to není
podstatné) - ale to je idealizace, která počítá s pevností oceli 1GPa a
rozložením momentu setrvačnosti jen po obvodu.
Pro reálný ocelový setrvačník 1.5t bude 9.15 kWh někde na mezi pružnosti
a překročení meze únavy bych považoval za dost reálné.

Ten vztah pro maximální energii uloženou v rotačním pohybu je dost
zajímavý - pro ten idealizovaný tenkostěnný rotující válec vychází
hustota energie (energie dělená objemem té _stěny_, nikoli celého válce)
rovna napětí v materiálu (krát pí, ale to jsem zase tak detailně
nezkoumal). To je z fyzikálního hlediska docela rozumné (E = pV je vztah
celkem obvyklý). Není to tedy závislé na rychlosti rotace ani na
hmotnosti nebo hustotě rotujícího materiálu. Takže nějaké ty super pevné
uhlíkové kompozity jsou asi opravdu lepší, jen musí rychleji rotovat,
protože jsou lehké.

Mrazík