Re: Kicad, první zoufalý boj

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Březen 8 23:24:07 CET 2017

Pro mě byla Formica již několikátý návrhový systém, takže rozhodně bylo s čím srovnávat.

Třeba ten zmíněný systém knihoven-neknihoven mi přišel dobrý. Klávesové zkratky (tedy ono to nebylo úplně jako klasické zkratky, ale nějak jinak) taky dobré. Celkově práce se schematem super. Tedy za předpokladu, že tam byly implementovány skripty (nebo něco takového), co dělal kolega. Podařilo se dokonce udělat i něco jako Ctrl+C a Ctrl+V, které chodilo mezi několika spuštěnými Formicami. Pak už mi tam snad nic nechybělo.

Ale když jsem sledoval práci na DPS, tak jsem občas fakt čuměl. Například thermály: Prý tam nějak fungují, ale z nějakého důvodu to moc nešlo používat, takže jsem čuměl, jak okolo každého padu udělá kolečko restriktu a pak přes něj hodí dva překřížené spoje... A podobných podivností, až absurdit jsem viděl víc, jen už si je nepamatuju.

Ale dost často vzpomínám na ty možnosti variant schem. značek: Třeba zrovna na začátku této diskuse byly napájecí piny. Ve Formice není problém udělat variantu “skryté piny”, co se připojí ke stejně pojmenovanému spoji a u téže součástky i variantu, kde jsou na značce ještě normální piny s napájením. Takže pak můžu tu součástku použít třeba 4x se skrytým napájením Vcc/GND a 2x normálně, přičemž Vcc zapojím na GND zdroje a GND součástky na –5 V. Ve výsledném BOM je pak 6 ks té jedné součástky. A někdy příště mě třeba napadne, že bych kolegovi mohl usnadnit routování a tak téže součástce přidám značku, která vypadá jak dotyčný IO a nožičky zapojím tak, aby se to dobře routovalo. Ve všech ostatních systémech, se kterými jsem se setkal, by to obnášelo založit 3 různě pojmenované součástky.

Z mého pohledu to tedy vypadá tak, že pokud budu používat jen schéma a routovat bude někdo jiný, pak je Fomica super:-)

Prostě každý systém má něco + a něco –, něco super a něco katastrofického.

Třeba při práci s Eaglem často vzpomínám na ty varianty sch. značek z Formicy a taky na oddělené knihovny pouzder v Mentoru: Tzn. SO8 je v knihovně pouzder a pokud se rozhodnu ho poupravit, je jaksi samozřejmé, že se to projeví v knihovně diskrétních součástek, třeba u MOSFETu, i v integráčích, třeba u operáků. Na druhou stranu, v Mentoru jsem dost bojoval např. s tím, že nešlo jednoduše v téže oblasti desky použít víc než 3 různé šířky spojů. Ale když jsem s tím zrovna nebojoval, znamenalo to mnohem snazší přepínání šířky spoje. A v diskutovaném KiCadu jsem zas postrádal možnost zvýraznit spoj na schematu. Pak se velmi blbě hledá, kam do 100nohého procesoru vede třeba spoj pojmenovaný LED3. V Eaglu by stačilo napsat sh LED3 a bylo by jasno.

PH

---------- Původní zpráva ----------
From: Zdeněk Aster
No a to je presne uhel pohledu a mozna i nepochopeni, nekterych uzasnych veci
Formici :-) Ja uz se nekolik let snazim prevychovat na KiCad, ale to kresleni pcb
ve Formice je tak bozsky genialni a rychle, ze mi furt neco v KiCadu chybi.

Ale je pravda pokud clovek nema zmaknute klavesove zkratky tak je to trosku opruz.

Me se treba libi prace s pady ve formice zmenit pro urcite soucastky to neni problem
v KiCadu jsem neprisel na to jak je to delane nebo jsem spis nepochopil tu
myslenku.

A u Formici je strasna vyhoda/nevyhoda ze vlastne jakykoliv plosnak nebo schema
muze slouzit zaroven jako knihovna to je moc super, kdyz potrebuju neco mit
fakt aktualni tak to vemu z posledni navrzene desky a vim ze to bude stejne jako na ni.
Ale samozrejme pak clovek ma treba bordel v knihovnach kdyz je neudrzuje.

No jo proste to co clovek umi tak je vzdycky lepsi i kdyby to bylo horsi :-)