Puvod popularity 555?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Březen 6 03:04:31 CET 2017

Obliba 555 vznikla na západě, kde v obchodech byla jak 555, tak i všechny
další tehdy běžné součástky. Co bylo v té době u nás, na to nemá vliv.

No a mě celou dobu jde jen o to se dozvědět, zda:
1. Popularita 555 vznikla samovolně v době, kdy 555 již byla, ale 4093 ještě
ne. Tzn. přímá příčinná souvislost.
2. Vznikla v době, kdy bylo k dispozici obojí, ale v nějakém časopise si
všimli 555 dříve a čtenáři následně objevili, že je hodně univerzální, aniž
by znali již existující alternativu. Tzn. náhoda.
3. V době (2) v nějakém časopise, nebo knížce byla 555 rovnou
zpopularizována jako maximálně univerzální IO. Tzn. konkrétní událost, i
když asi taky s náhodou na začátku.
4. Známo bylo obojí, ale zvítězil strach z CMOS.

Prostě mě zajímá tento historický kontext. Při zakládání tohoto tématu jsem
se naivně domníval, že někdo z obvyklých znalců historie elektroniky přijde
se strohým závěrem ve stylu: V roce 19... vyšel v časopise ... článek "555
usings of the NE555" a tím to začalo. To bych potom řekl dětem na kroužku a
možná i dopsal na CZ wikipedii.

Hádat se o tom, zda je univerzálnější 555, nebo 4093 k rozumným závěrům
nepovede. Prostě je mnoho věcí, které jdou s obojím +/- stejně snadno a méně
věcí, které s jedním či druhým jdou o dost lépe a ještě méně těch, kde je
poměr praktičnosti blízký jde/nejde. Mě osobně vychází, že se šuplíkem plným
4093 toho jde udělat víc, než se šuplíkem 555, ale nevylučuji, že někomu
jinému se to může jevit naopak:-)

PH