[OT] Auto - snímač polohy vačkového hřídele
Jiří Majzlík Němeček
jirry na centrum.cz
Středa Leden 18 09:56:35 CET 2017
Zdravím všechny,
objevil se mi zajímavý problém na autě (Nissan Almera, benzín 1.5 MPI,
rok 2004, motor QG15DE). Už jsem ho sice vyřešil, ale chci se na pár
věcí zeptat.
Za mrazu mi to špatně startovalo, diagnostika ukázala P0340 - čidlo
vačkového hřídele. Když už se nastartovat podařilo, auto jelo naprosto
normálně a po zbytek dne i skvěle startovalo. Další den ráno - to samé,
špatný start, potom celý den vše OK. Takto několik dní v řadě.
Koupil jsem tedy čidlo nové, s ním ale auto nestartovalo vůbec,
diagnostika ovšem žádnou závadu nenahlásila. Po navrácení starého čidla
start problematický (při -15 °C třeba napošesté), pak už vše OK. To jsem
zkoušel opakovaně.
Staré čidlo (sg1b000):
http://www.usedecus.com/en/nissan/primera/engine-cam-crank-shaft-sensor-sg1b000-3613d-a29-630-b20/
Nové čidlo (Delphi ss10932):
https://www.zbozi.cz/vyrobek/snimac-otacek-vackove-hridele-delphi-df-ss10932/
Výstupní signál čidla je 12V obdélník, podle výstupků na vačkovce dává
ŘJ informaci o tom, který z válců v horní úvrati má zapálit. Moje úvaha
tedy byla, že původní (vadné) čidlo posílalo signál správný, ale
nespolehlivě, zatímco nové čidlo ho sice posílá spolehlivě, ale
přenesené informace jsou špatné. No a co může být špatné na obdélníku...
Udělal jsem tedy tranzistorový invertor a s ním "to funguje" už pár dnů
úplně perfektně: dnes ráno -12 °C, start bez sebemenšího zaváhání.
Úplně přesně totéž jsem řešil před 1,5 rokem u čidla klikovky, to zase
určuje časování zapalování. Sváděl jsem to na chybu dodavatele (e-shop),
nebo že jsem špatně hledal v katalogu. Nyní jsem čidlo kupoval jinde,
klasicky podle typu auta, VIN, roku výroby, objemu a výkonu motoru - a
zase špatně. Pravdou je, že ze tří nabízených alternativ jsem vzal tu
nejlevnější.
No a teď ty otázky:
- Co dělám špatně? Ať prolézám cokoli, vždycky se dostanu na stejné
výrobky a zdá se, že prakticky všechny Nissany mají ta čidla stejná,
sice s několika katalogovými čísly (možná podle výrobců), ale vzájemně
zaměnitelná. Mně na motoru ale nefungují, resp. fungují pouze s invertorem.
- Pokud tam nechám ten bastl, jak nejlépe to zapouzdřit, aby to bylo
trochu "automotive"? Čidlo je přímo na motoru - mráz, horko, vibrace,
slaná voda. Původní bastl jsem zalil tavným lepidlem a omotal
vulkanizační páskou.
Pokud by na motoru byla jiná závada (třeba vytahaný rozvoďák),
předpokládám, že s oběma čidly by se projevila stejně a že bych
pozoroval něco dalšího - snížení výkonu, vynechávání a tak. Motor jde
ale jako hodinky, stejně tak šel i se starým čidlem - jen ten první
ranní start za mrazu byl špatný.
Domnívám se, že požadovat po prodejci výměnu čidla je zbytečné, protože
to nové čidlo je funkční a podle všech dostupných informací je i určené
pro moje auto. Předpokládám tedy, že mi nabídne jiné, ale vlastně stejné
čidlo. Stejně tak považuju za zbytečné dávat auto do servisu, asi
všichni víme, jak to chodí...
Co myslíte?
JMN
Další informace o konferenci Hw-list