CRI

Pátek Leden 6 17:43:06 CET 2017

Dával jsem si ledky do celého baráku, tak jsem si o tom taky něco musel
přečíst :-) CRI udává kvalitu podání barev, tedy v podstatě jak moc je
spektrum zvlněné. Barevná teplota zase poměr mezi vyzařováním u
červeného a modrého konce spektra. Zářivka ("úsporná žárovka") má pár
spektrálních čar, něco dělá přímo ten výboj a něco doplní luminofor. Má
sice v provedení "teple bílá" hezké žárovkové žluté světlo, ale za
žlutou to končí a červená je tam jen minimálně. Takže na bílé stěně vám
to bude svítit hezky, ale sytost některých barev nic moc. CRI se tam
uvádí okolo 80. Ledka má zase jiné problémy. Chip svítí modře a u ledek
s nižším CRI luminofor nedokáže snížit vlnovou délku jen o málo. Taková
ledka má na modrozelené díru a luminofor svítí někde od zelené po
oranžovou - červená taky nic moc. Teple bílá tam obvykle vycházela jako
růžová. U ledek s vysokým CRI (nad 90) se teple bílá tak podobá žárovce,
že mi svítí v jedné místnosti lustr s halogenkama a ledky a je to
prakticky stejné. Něco o těch spektrech mám na své stránce.
http://vaelektronik.cz/led_spektra.html
Jinak si myslím že ledky jsou dneska jediné rozumné řešení, ohledně
kvality světla, účinnosti i životnosti. Problém je, že pokud to má
pořádně svítit, ten výkon to mít musí a je potřeba mít dobře vyřešené
chlazení. Takže žádné LEDžárovky, ale LED moduly, svítidlo musí s tím
chlazením počítat a u toho kvalitní předřadník. Samosřejmě že to pak
vyjde dražší než LED žárovka od Číňana. Já jsem si dělal osvětlení
baráku v době, kdy tohle moc nebylo a ledky s CRI 96 se objevily, až
když jsem měl polovinu modulů hotových. Teď to postupně předělávám.
Anděl