ot: skolske chemicke pokusy

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Únor 8 20:31:28 CET 2017


Zdravím,
  inu, ona ta školská fyzika byla poněkud zvláštní :-)...
  Učitelky/profesorky se snažily, ale co je to platné, když je to nebavilo
tolik, jako třeba některé žáky :-)...
  Sice ještě není pátek, ale pár příhod...
  Učitelka na Zš si všimla mého zájmu o elektřinu a a začala mne využívat
k přípravě demonstrací pro žáky v laboratoři. Oboustranná spokojenost. Mně
to bavilo a jí to uvolnilo čas. Jednou jsem připravoval měření na školním
skládacím modelu transformátoru a ona povídá: Nenápadně strč do mezery
v jádře přeložený papír. Já jako že proč ? A ona, že to není úplně přesné,
že měřáky na sekundáru ukazují větší výkon než na primáru a že by to
neměla jak vysvětlit, tak že se tomu musí trošku ublížit, aby to ukazovalo
o maličko méně :-).
  Ve fyzice na gymplu jsme jednou měli test - obvod, pár zdrojů U, odporů
porůznu zapojených a měly se vypočítat napětí a proudy v různých bodech
a okruzích. Jenže profesorce se zřejmě vloudila chybička do schématu a byl
tam nenápadný zkrat skrz celý obvod :-). Takže můj výsledek byl: všechna
napětí nulová, všechny proudy nulové vyjma jednoho, který nekonečný :-).
  A byla kule.
  Tak jsem se zeptal, proč že ta kule. A paní profesorka, že takto to vyjít
nemělo. Tak jsem jí ukázal ten zkrat a cestu proudu. Ona asi minutu mlčela
a pak povídá: A jak to, že půlka třídy spočítala správný výsledek ?
  Já na to, že to tedy nevím, ale zkontrolovali jsme to a opravdu, pokud by
si člověk toho nenápadného zkratu nevšiml, vyšlo by to :-). No tak nakonec
jedničky pro půlku třídy zůstaly, ale moje kule byla taky předělána na 1.
A vysloužil jsem si referát ze střídavého proudu :-).
  Ale naštěstí jsem během školy nenarazil na pedagoga, který by mne za moje
znalosti šikanoval... Někteří jen byli nešťastní, že jim kladu otázky,
na které neznali odpověď... Třeba když jsme brali kuželosečky, tak jsem
chtěl strašně vědět, jak udělat, aby se třeba elipsa pootočila... Aby 
nebyla pořád tak fádně orientovaná jen kolem osy x/y... Profesor nevěděl..
Že prý to nejde... Tak jsem nakreslil elipsu pod cca 45stupňovým úhlem
a povídám - ale tohle přeci musí mít nějakou rovnici! Mlčení. Google
tehdy nebyl. Ve středoškolské učebnici to nebylo... Tak jsem si doma
napsal tu rovnici, co jsme brali, a říkal jsem si, co tam asi tak doplnit...
A najednou mne napadlo, že tam není nikdy člen, který by měl v součinu
x a y... Cvičně jsem tam něco takového doplnil, zkusil vyřešit, nakreslit
graf.. A bylo to ono :-). Tak jsem mu to druhý den přinesl ukázat :-).
A nic se mi nestalo :-). Jen mi řekl, že to už se bere až na VŠ.
  A po maturitě jsem od něj dostal asi 3 krásné knihy z matiky, kde to
mimochodem i bylo :-). Asi se mi je bál dát dřív, protože proud otázek by
patrně ještě zesílil :-)... Bohužel pár let na to umřel, byl to jeden
z mých nejoblíbenějších profesorů z gymplu..
  Takže podobným nadaným studentům dnes fandím a - nebojte se, pravda vždy
zvítězí :-). Chce to ale trošku taktu, aby to nevypadalo jako odporování
jejich autoritě, ale spíš jako hloupá otázka hloupého žáka :-).. To by
v nich nemělo triggerovat nic zlého, na to jsou zvyklí :-).
  Zdraví Pavel

> Ano, to připouštím, učit je velmi těžké, to sám vím, respektuji ty, co to
> dobře umí, jelikož je to občas aji pro mě problém něco vysvětlit 10 dětem v
> kroužku. Já jsem jí taky naznačoval, že tam něco nesedí, například při tom
> pokovování se střídavým proudem jsem se zeptal, jestli tam nemá být
> stejnosměrný, protože by tam kmitaly tam a spátky. A byl jsem si tim celkem
> jistý, protože když jsem viděl, jak se pokovují PCB, nebo okapy. Ale ona na
> to odpověděla něco ve stylu, že se mě nikdo neptal, což měn teda dost
> štvalo, ale vzhleden k tomu, že mi všichni v okolí říkají, že bych toho měl
> přestat, hlavně rodiče a Petr, tak už to tolil nedělám. Navíc dneska tam
> byla i s ní nějaká praktikantka z mu a ta celou hodinu měla hlavu v papíře,
> kterej ji napsala a s tou se hádat by bylo asi o ničem. A navíc teď už
> neberem elektřinu, ale záření, kterému tolik nerozumím, takže nemám jak
> rejpat.
> 
> Ale nikdy nezapomenu na to, že jediné využití potenciometru je k regulaci
> jasu žárovky!! Z toho mě braly všechny ďasy.
> 
> 
> Marek
> 
> Dne 8. 2. 2017 18:15 napsal uživatel "Jiří Vojtek" <konference na vojtek.biz>:
> 
> > Zazil jsem v dobe davne neco podobneho.
> >
> > A protoze jsem byl vzdy jednickar a mel drze celo, zazehl jsem valku s
> > nasi jednou profesorkou.
> >
> > Vysledek byl ctverec na pololeti a u me malem infarkt.
> >
> > Sel jsem si s pani profesorkou popovidat a pry nas bylo slyset i pres zed.
> > K jeji cti musim rici, ze to nevzala osobne a nemstila se mi. V prubehu
> > nalsedujiciho pul roku jsme uzavreli primeri a v nasledujicich letech to
> > fungovalo asi nasledovne ??? pokud udelala kravinu ja jsem ji to neverejne
> > naznacil / rekl. Ona se nasledujici hodinu opravila. Fungovalo to k
> > oboustrane spokojenosti. Problem byl, ze ji hodili na krk ucit neco o cem v
> > zivote neslysela a priznejte se pred partou pubertaku. Tak jste skoncil. Ja
> > jsem parkrat ucit zkousel a vim, ze na to nemam jak nervy, tak schopnosti
> > J
> >
> > Chapu, ze je to tezke , ale zkuste se na problem podivat z druhe strany a
> > idealne na neutralnim uzemi udelat vstricny krok.
> >
> > Bude se Vam to hodit v budoucim zivote.
> >
> > J.V.
> >
> >
> >
> > *From:* Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] *On Behalf Of *Marek
> > Coufal
> > *Sent:* Sunday, February 05, 2017 9:26 AM
> > *To:* HW-news <hw-list na list.hw.cz>
> > *Subject:* Re: ot: skolske chemicke pokusy
> >
> >
> >
> > No její minulost neznám, ale češtinářka rozhodně nebyla, protože napsat
> > napětý v testu?
> >
> > Spíš mám podezření na dějepisnou nemoc, protože většinu hodiny trávíme
> > tím, že nám říká letopočty kdo co kdy objevil. Toto je samozřejmě taky
> > důležité, ale ne v takové míře.
> >
> > Takový lidé by se měli trestat a ne platit.
> >
> >
> >
> > Dne 5. 2. 2017 15:17 napsal uživatel "balu" <balu na k-net.fr>:
> >
> > nie je to rekvalifikovana cestinarka? Alebo absolventka socialnej prace od
> > Svatej Alzbety?
> >
> > Vo fyzike a chemii je experiment velmi dolezity, uz len to ze nesedi
> > meranie s teoretickym predpokladom by naozajstnej fyzikarke malo
> > docvaknut...
> >
> >
> >
> > On 05/02/2017 15:00, Marek Coufal wrote:
> >
> > A divíte s, že je dnešní mládež takov.aá? Například teďka v kvartě jsme
> > brali elektřinu a fyzikářka se mě dušovala, že se kovy pokovovují
> > střídavým proudem. Samozřejmě jsem jí řekl, že to má špatně a potom jsem
> > z toho měl problémy, že tady učí ona a ne já a kecy podobnýho rázu. Nebo
> > ještě jeden příklad:
> > Učili jsme se o termistoru, takže jsme dělali takovej pokus, že jsme
> > měli kádinku s vodou a tu jsme zahřívali. A potom jsme měli dělat graf
> > závislosti odporu na teplotě. Já jsem nad tím měřením myslel, narozdíl
> > od ostatních, takže jsem vzal izolepu, abych mohl přilepit termistor
> > úplně na kraj, aby byla ponořená jen zalakovaná špička termistoru,
> > protože jeho nožičky byly odizolovaný a fyzikářka žije ve světě, že
> > elektrický proud vede jen roztok soli, ale my v Brně máme hodně
> > minerálovitou vodu, takže sice má velkej odpor, ale když jsem zkusil
> > ponořit tu neizolovanou část, tak odpor najednou o polovinu klesl.
> > Samozřejmě fyzikářka přišla s tím, že to dělám špatně, že tam mám
> > špatnej přenos tepla, že to tam mám ponořit úplně celý do vody. Tak já
> > jsem jí řekl, že by to ovlivnilo měření, protože ta voda taky vede, ona
> > řekla, že si snad ze mě dělá srandu, když jsme se učili, že normální
> > voda nevede proud. Tak já jsem jí to aji ukázal, že ten odpor opravdu o
> > půlku klesne, tak ona na to řekla, že to stejně budu dělat tak, jak to
> > řekla, já jsem se kvuli tomu nas***, řekl jsem, že je asi šáhlá a že to
> > vážně ztrácí smysl, ona se naštvala, zjistila, že ja to umím líp než
> > ona, zase měla kecy a teď mám doma problémy kvůli timu, že naše
> > fyzikářka vážně nic neumí. Tak jsem jí aspoň řekl, že až se bude
> > sprchovat, tak ať si dá do vany fén, protože by jí to přece podle ní
> > nemělo nic udělat. Tak čekám až umře. A potom se budu smát já. Od té
> > doby s ní vůbec nemluvím a od ostatních slýchám kecy, že jsem
> > nevychovanej, protože nezdravím učitele a pořád mám nějaký problémy s
> > fyzikářkou. A nakonec to skončí tak, že já jsem teď v pololetí dostal
> > 2ku z fyziky, ale lidi, kteří nechápou, že volty, ohmy a ampéry nejsou
> > to stejný mají jedničku. Natož aby měli vůbec ponětí o čem jsme se
> > vlastně učili.
> >
> > Tak aspoň takový je přístup učitelů na druhém nejlepším osmiletém
> > gymnáziu, které je fyzikálně a chemicky zaměřené.
> >
> >
> >
> > Marek
> >
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list na list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> >
> >
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list na list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> >
> >

> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list