stavebnice Merkur - nebudte naivni

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Prosinec 27 11:35:56 CET 2017

Zdravím,
  no, možná nikdy nebyl zase tak moc, ale rozhodně byl mnohem lepší než teď.
Míval jsem motorek, velmi pěkný, měl ještě elektromagnetické buzení, dal se
zapojit buď jako sériový nebo jako derivační a v obou případech bylo možno
ověřovat základní vlastnosti těchto variant. Na pružinkách ke komutátoru
byly ještě připevněny uhlíky.
  Pozdější verze byla bez uhlíků, ale jinak se ještě držela původní koncepce.
  Pak došlo k velkému katování kostů. Celý stator s elektromagnetem byl
nahrazen velmi slabou permanentní "podkovou", kde v poslední verzi už ani
její konce sloužící jako pólové nástavce neměly správné tvarování do kruhové
výseče, takže magnetická vazba na rotor byla ještě oslabena. V důsledku toho
měl motor potíže sám sebe utočit a to, aby mohl něco nahánět, bylo zcela
nemyslitelné. Nadto se mosazné plíšky suplující kartáče za půl hodiny běhu
upálily - ten motor mnohem více jiskřil a myslím to bylo právě špatným
magnetickým obvodem.
  Zajímavé ovšem je, že ve dnešní sadě Merkur-e1-elektro se zdá být motorek
opět s elektromagnetickým statorem, nicméně pólové nástavce nejsou pěkně
tvarovány a samozřejmě uhlíky také nejsou.  Ale ty plíšky vypadají nějaké
robustnější, než byly kolem těch 90. let, kdy jsem tu nejočesanější verzi
viděl (měli jsme ji v ODPM, kde jsem dělal vedoucího).
  Zdraví Pavel