3D tiskarna - firmware

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Prosinec 10 23:18:53 CET 2017

Tak jsem strávil víkend s 3D tiskem. Do Arduina jsem nahrál Repetier, tak
nahrubo přepočítal, co by asi mělo být nastaveno v konstantách, včera jsem
jakž takž dodělal a opravil mechaniku (kolega, od kterého jsem ji získal, je
programátor - prosím, nikdy nikdo nedávejte programátorovi do ruky
šroubovák), nainstaloval mechanicky nepříliš kompatibilní extruder a dneska
už šlo tlustý do tenkýho :)

První tisk (klasická 20 mm kalibrační XYZ kostka) vypadal sušně, akorát že
jsem ho ukončil asi v pětině, neboť jsem nečekal, že to vůbec pojede a
osadil jem jen kousek PLA struny - a zbytek jsem si vtipně založil, takže
nebyla rychle po ruce. A to byl taky poslední slušně vytištěný kus...

Podařilo se mi krásně rozhrabat všechna nastavení - před chvílí jsem
dotisknul testovací kostku, která je (skoro) dokonalá. To "skoro" znamená,
že kostka nemá žádnou vnější hranu a vytištěný (ale zato velmi slušně) je
jen infill (3D honeycomb).

Nemáte někdo nějaké odladěné nastavení pro repetiera? Mám i2, takže
mechanikou to má blízko k Petrovým Rebelům, hotend J head (nějaká odvozenina
http://www.geeetech.com/wiki/index.php/Metal_J-head_short-distance, extruder
něco jako
https://www.fasttech.com/product/5267100-1-75mm-mk8-extruder-frame-block-kit-for-3d )

Tápu asi úplně ve všem - podařilo se mi nějak ponastavovat proudy budičům
tak, aby neztrácely kroky, naprosto kritické je to u motoru extruderu, tam
buď hobluje strunu, nebo vrčí a přeskakuje, hranice je velmi úzká, tipuju,
že problém je v SW, resp. v nastavené rychlosti podávání.

Další zrada je v ose Z - po home najede na spínač, zastaví se těsně nad
sklem (na tenký papír), při spuštění tisku ale začne kydat strunu do
vzduchu. Když nastavím koncák tak, aby se dotýkala skla, tisk jakž takž
jede.

Koukám třeba k Petrovi na rady, jak poznat problém v trysce a hotendu, a
narážím na naprosto zásadní drobnosti, které neumím řešit - vyjeďte osou Z
nahoru (to ještě umím), zahřejte hotend a spusťte extruzi - hernajs, jak???
Při tisku to jde tak nějak v sekvenci samo, ale jak si rozehřát hotend?
Manuálním kódem? Podobně pitomých dotazů bych měl hromadu (pokud potřebju
tiskárnu přenést a potřebuju oddělit cívku se strunou, jak to udělat
správně?), ale raději bych se to někde dočetl, než tu otravoval s každou
drobností.

Mám v tom ještě větší zmatek, než jsem se do věci pouštěl, ale snad se to
nějak srovná. Jdu počítat zuby, zoubky, závity a konstanty, to by v tom byl
čert, aby to nejelo... Když se snažím na webu najít, jak to celé
ponastavovat, zjišťuju, že většina návoudů do detailu popisuje každý
šroubek, který se má do konstrukce zašroubovat, ale po dokončení machaniky
návody obvykle končí slovy "a teď už jen nainstalujeme příslušný firmware a
takhle vypadá výsledný tisk".

Díky za každou dobrou radu či odkaz (beru všechno, kromě "nauč se hrát
kuličky", na důlek je kapku zima).

Pavel Kutina