Jaky sroubovak ?

Aleš Procháska prochaska na divesoft.cz
Neděle Prosinec 3 23:18:03 CET 2017

Jen technická, šroubovák systému Phillips je nazván podle svého vynálezce, který nemá nic společného s firmou Philips.

Kompatibilita obou systémů je těžko řešitelná, protože oba systémy se liší vrcholovým úhlem, takže jeden do druhého obecně nepasuje, i když se nouzově dají zaměnit (ale s obtížemi, prokluzují). Systém Pozidriv byl vymyšlený hlavně pro strojní šroubování v nábytkářském průmyslu, šrouby na jeho čepeli samy drží. Nevýhodou je obtížnější výroba drážky, takže šroubky Pozidriv jsou dražší.

Osobně to řeším tak, že mám kompletní sadu od obou systémů. Ve srovnání s nutností mít například sadu metrických i palcových klíčů (každý v několika provedeních) se mi to jeví jako drobnost :-)

Aleš Procháska

 Od:   gatilo <gatilo na centrum.cz>
 Komu:   HW-news <hw-list na list.hw.cz>
 Odesláno:   3.12.2017 12:49
 Předmět:   Jaky sroubovak ?

Dobrý den,

Jak je, alespoň sektě zasvěcených známo, svět šroubů s křížovou
hlavou, byl dříve rozdělen na dvě skoro poloviny - systém philips a
systém pozidrive. Pro elektrikáře, měl význam především ten prvý, neb
svorkovnice přístrojů i valná většina krytů, byly vybaveny šrouby PH.
Leč všeho dočasu, systém PH jak se zdá, ztrácí své pozice ve prospěch
konkurenta. Zda to nějak souvisí, s úpadkem stejnojmenné firmy, ze
země sýra, je věc jiná a vcelku nepodstatná.
Přinejmenším ABB, Schrack a OEZ, již přešli na PZ a praktikující
elektrikář, musí řešit přezbrojení nářaďové bedny. Prosté doplnění
stávající výbavy, o PZ šroubováky, není ideální, protože už teď, mám v
bedně přešroubovákováno. Odložení PHček do sklepa taky nejde, protože
 PH šroubů je a i v dohledné době bude, stále nezanedbatelný počet.
 Prostě to chce něco univerzálního. A to je i podstata mého dotazu.
 Co?
 Prakticky všichni lepší výrobci, nabízejí šroubováky plocho-křížové,
 které by měly být ideální na svorky, např:
 http://www.narextools.cz/sroubovak-specialni-elektro-8389
 nebo existuje cosi, co výrobce nazývá univerzálním
 http://www.narextools.cz/sroubovak-univerzalni-krizovy-elektro-6v1-836410
 někdo je spokojen, se šroubováky, které jsou formálně PH, ale mají
 pracovní plochu opatřenu protiskluzovými drážkami, takže jsou prý
 dobře použitelné i na PZ šrouby.
 Má někdo s něčím výše uvedeným nějakou zkušenost, popř. jak řešíte
 ten součastný křížovo-šroubovákový galimatyáš

 S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz