Re: Lehce OT: digitalizace modelové železnice - jak na to

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Úterý Srpen 1 21:05:47 CEST 2017


>>> (třeba jsem nikde nenašel vysvětlení pojmu CV,  všichni  to používají 
>>> "třeba nastavte CV8" ale vysvětlení nikde),
>> CV je z českého "Configuration Variable". Prostě osmibitová proměnná. 
>> norma říká, že máme k dispozici až 1023 takových proměnných. Některé 
>> jsou přesně určené - například v CV1 je vždy adresa, jiné jsou volně 
>> definovatelné - například CV33 je pro dekodér XY rychlost spouštění 
>> závor. Nic v tom nehledej, je to prostě konfigurační proměnná, kterou 
>> používá program v dekodéru pro své potřeby.
> Díky, přesně tohle jsem potřeboval.  Popis jak jsou CV u kterého 
> dekodéru využity je předpokládám součástí popisu toho kterého dekodéru - 
> v tom asi nebude nějaká jednotnost (kromě základních), že?

Možná je otázka, čemu říkáš základní
Norma: 
https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf

Je jich předepsáno odhadem stovka pro lokomotivní dekodéry a odhadem 
třicet pro příslušenství. To není zase tak málo.
Ale je pravda, že pez prohlídky manuálu od každého dekodéru se 
neobejdeš. Časem zjistíš, že je to hodně na jedno kopito.

>>> Předpokládám, že  hlavní ovladač (multimouse Roco?) bude třeba 
>>> koupit, centrálu se zesilovačem již lze vyrobit, loko dekodéry lze 
>>> koupit na aliexpressu, výhybkové a semaforové převodníky lze také 
>>> bastlit doma.
>> Jak jsem napsal, ubastlit jde všechno. Je pravda, že Roco MultiMaus se 
>> dá koupit za cenu, za kterou se jí bastlit nechce a má celkem dobrou 
>> ergonomii. Dej si ale pozor na jednu věc. Právě ta Roco MM patří do 
>> kategorie "univerzálních ovladačů", to znamená, že umí od každého 
>> trochu. Člověk celkem rychle dojde k závěru, že umí všechno a nic 
>> jiného neexistuje. To ale zdaleka není pravda. Třeba tady 
>> http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=9559
>> jsem prezentoval jak mám doma udělaný panel pro své kolejiště.
> Chápu to tak, že MM patří do skupiny "je potřeba ji mít" abych mohl 
> rychle začít, případně něco otestovat a podobně.  Jednoduchý způsob 
> ovládání jak to mám na analogu (schema kolejiště) však nenahradí.

Za ty prachy za které se dá koupit je to rozhodně dobrý začátek, který 
se ti neztratí. Je dost lidí, kteří šli rovnou do vlastní stavby.

> V této souvislosti mám další dotaz, centrála Roco má 2 porty XpressNet - 
> master a slave. Jiné centrály mají jeden (teda co jsem našel). U 
> některých  ovládacích modulů  je psáno, že se mají připojit do portu 
> slave a sem tam je napsáno, že zároveň musí být připojena i MM.  Jak se 
> to zapojuje i jiných centrál s jedním portem?

Jak už tu zaznělo, Roco 10764 (černá kostka) není centála. Je to jen 
zesilovač. Po dvou drátech dostává DCC signál 12V/100mA a dělá z něj 
18V/2,5A. Tento signál očekává právě v zásuvce master. Zároveň roco MM 
pokud je zasunuta do zásuvky master, tak v sobě spustí proces centrály a 
pak je centrálou a ovladačem zároveň. Často se to lidem plete, protože 
mnohem běžnější je kombinace centrála + zesilovač. Tak to má třen NanoX, 
nebo ta zmíněná z21 nebo Z21. Proto jim stačí jeden typ konektoru, který 
je pro všechny. Pochopitelně se dají dělat prodlužovačky a rozdvojky, 
celkem lze připojit až 31 ovladačů k jedné XpressNet síti.

>>> Dále mi není jasná zpětná signalizace S88, jak s tím pracovat atd.
>> S88 je jedna z možností, kaj provozovat zpětný ohlas.
>> Zpětný ohlas je způsob, jak dát vědět o systému, že na nějaké koleji 
>> je vlak. Zrovna S88 umožňuje jen přenos jednoduchých informací - vlak 
>> je, vlak není, ale už nevíš nic o tom, jaký vlak, jestli jede nebo 
>> stojí nebo tak něco. Je to prostě sběrnice v obráceném směru.
> Jak se realizuje digitálně na analogu jednoduchá věc - automatické 
> zastavení před návěstidlem?  Na analogu přepínač co mění  stav 
> návěstidla zároveň připíná napájení do segmentu kolejnice před 
> návěstidlem.  Tady abzch řekl pravdu nevím jak to udělat.  Ano, šlo by 
> to stejně, ale přijde mi to takové "nečisté a nedigitální".

Kombinuješ co k sobě nepatří, zpětný ohlas je něco, co v analogu 
neexistuje, protože tam neexistuje volný pohyb souprav po kolejišti.

Pokud by jsi toužil po takto zastaralém způsobu zastavování, tak ten 
pochopitelně existuje. najdeš ho pod označením "Automatic Brake 
Control", nebo častěji "ABC"
http://www.dccwiki.com/Automatic_Brake_Control

Funguje to stejně, jako jedna dioda v analogu - vlak přijede a chápe 
tento úsek jako jednosměrně průjezdný. Pokud vjel z té "neprůjezdné" 
strany, tak zastaví (pochopitelně zastaví modelově, takže pomalu brzdí, 
pokud má zvuk, tak jsou slyšet brzdiče a tak). Pak stojí před semaforem 
a čeká, dokud nedojde k přemostění ABC pomocí spínače, pak se zase 
modelově rozjede a nebo dokud mu na ovladači někdo neotočí směr, pak 
slušně vycouvá. Celou dobu co stojí, tak poslouchá příkazy jako jsou 
světla, zvuky, pára a tak. Pokud tě zajímá schema, tak se jedná o čtyři 
diody v sérii a proti nim jedna antiparalelně. Čili pokles v jedné 
půlvlně zhruba o 2V.
Většině modelů lze nastavit "konstantní brzdná dráha". To se projevuje 
tak, že si nastavíš aby tvé modely zastavovaly dejme tomu na vzdálenosti 
metr. Pak model zastavuje pokaždé na metru bez ohledu na počáteční 
rychlost. Tedy pokud jel rychleji, tak brzdí intenzivněji, pokud jel 
pomaleji, tak brzdí volněji.


Další informace o konferenci Hw-list