[MECH] Brzdění motorem

Zdenek zdej na atlas.cz
Úterý Srpen 1 09:38:30 CEST 2017

Zdravím.
O dovolené jsme v Alpách jeli po vysokohorské silnici, kde bylo doporučováno brzdit motorem, aby se nepřehřály brzdy...

Přemýšlím, kam se v motoru (benzinovém) ztratí ta energie, která by jinak dokázala po pár km uvařit brzdy. Našel jsem na webu nějaká vysvětlení, že se energie ztrácí tím, že se do válců nasaje vzduch a ten se stlačuje. To se mi nějak nezdá, protože vzduch se sice stlačí, ale v následující části cyklu opět ve válci expanduje na původní objem.
Další vysvětlení bylo, že se v sání vzduchu zavře klapka a ve válcích tak během sání vzniká podtlak. Jenže stejně jako u předchozího vysvětlení mi vychází, že se tlak zase vrátí na původní hodnotu. Tím se akumulovaná energie opět uvolní. Až na nějaké ztráty.

Je tedy možné, že by se brzdilo jen pasivními odpory v motoru a převodovce?

Z.