[OT:] Patecni - Fyzikalni problem: helium a zvuky

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Pátek Duben 28 12:11:25 CEST 2017

Včera se s námi loučil kolega a jak to tak bývá, v hospodě se na odchodné
řešily ptákoviny. Jedna z těch nejptákovinovatějších byla:

Vdechnu-li helium a pokusím se promluvi, změní se mi hlas.To je fakt,
podložený jak teoreticky, tak experimentálně. Hustota vzduchu a hélia,
vibrace, rezonance - výsledek všichni známe.

A teď ten problém:

Co se stane, když plyn vypustím, abych tak řekl, opačným koncem trávicí
soustavy? Změní se charakter způsobeného zvukového efektu? Pokud ano, proč?
Pokud ne, proč?

Já tvrdím, že ano, a to v podstatě ze stejných důvodů, jako v případě toho
"horního konce", lec zajedno jsme v tom nebyli. Sice kolega sliboval, ze
přinese pixlu helia, ale v tomto případe bych si experimentální prokázání
platosti hypotézy dovedl celkem i odpustit a vyřešil to konsensem :)

Pavel Kutina