teplotny koeficient rezistorov

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Duben 17 23:16:29 CEST 2017

> Ked som v TME naposledy hladal presne rezistory nemali skoro nic, takze
> som sa tam vobec nepozeral. Z inych zdrojov som najlacnejsie nasiel
> okolo 60 centov/kus.

No, to je ten pokrok. TME ich ma original od Aliho, chcem povedat od
Vikinga. Co mi len vyzor tych DS pripomina... :-) A hrdo, hned prva
aplikacia je "medical"...

Ale aj ked som v http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2017-April/498786.html
uviedol dovody preco nie su u tych lacnych R zarucene presnejsie teplotne
koeficienty prip. ich presny priebeh a uz vobec nie subeh, je pravda, ze
som si ich vycucal z prsta (s prispenim matnych spomienok na niektore VS
prednasky). Tak som guglil. A kupodivu sa mi to potvrdilo, napr. v
https://www.ohmcraft.com/uploads/WP_SuperiorTCRTrackingInResistorNetworks_and_Dividers.pdf
:

[...] a variation with resistor length due to interactions between resistor
and termination which make disproportionate contributions to the total
TCR, depending upon the length.

Inaksie povedane, cast rezistora je tvorena navzajom nadifundovanou
kombinaciou aktivnej vrstvy a kontaktu, ktora ma iny TC ako aktivna
vrstva, a miera jej vplyvu je (okrem miliona parametrov procesu) dana aj
pomerom celkovej dlzky aktivnej vrstvy (ktora moze byt "predlzena"
vytvarovanim do meandra) a tej rozdifundovanej oblasti.

More importantly, the use of different ink compositions in separate
printing steps usually produces resistors which differ radically in TCR.

Pochopitelne, najjednoduchsie, ako sa u hrubovrstvovych odporov dosahuje
vyrazne rozdielna (plosna) rezistivita, je pouzit ine zlozenie tej
aktivnej vrstvy.

U tenkovrstvovych su mozno niektore detaily ine, ale dovody tie iste -
diablici, diablici, diablici...

wek