Problém s externím diskem - vyřešeno

Václav Ovsík vaclav.ovsik na gmail.com
Pondělí Duben 3 10:04:53 CEST 2017

Zdravím,

On Mon, Apr 03, 2017 at 06:05:47AM +0200, Pavel Troller wrote:
> root na arcus:/# blockdev --getpbsz /dev/sdb
> 4096
> root na arcus:/# blockdev --getpbsz /dev/loop0
> 512
> root na arcus:/# blockdev --getsz /dev/sdb
> 1953525168
> root na arcus:/# blockdev --getsz /dev/loop0
> 1953525168

Měl jsem za to, že všechny disky se 4k sektory emulují navenek sektory
512B, ale evidentně to tedy asi není pravda. Hodil jsem něco do Googla
a vypadlo:
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Format#4K_native
tam se píše:

  Readiness of the support for 4 KB logical sectors within operating
  systems differs among their types, vendors and versions.[12] For
  example, Microsoft Windows supports 4K native drives since Windows
  8 and Windows Server 2012 (both released in 2012),[26] and Linux
  supports 4K native drives since the Linux kernel version 2.6.31 and
  util-linux-ng version 2.17 (released in 2009 and 2010, respectively).

Takže fakt asi Váš disk může být 4K native. Zajímavé.

> Jak vidíte, ten disk opravdu MÁ 4096B fyzické bloky. loop0 z nich udělá 512B.
> Ten HW bastl to zjevně dělal taky, neboť partition tabulka je na ně
> kalibrovaná. Loop nezmění velikost zařízení, což je správně.
>
> Pro zajímavost, ten disk je typu TOSHIBA MQ01ABD100. V jeho popisu se uvádí,
> že má AF512e - to znamená, že opravdu obsahuje 4K sektory, ale měl by je sám
> konvertovat na 512B. Ovšem zjevně to nyní nedělá. Jsou na něm 4 piny pro
> celkem 2 jumpery, možná by to šlo zapnout, ale ten USB konvertor to neměl,
> tak soudím, že to asi dělal on.

Hmm, zajímavé.

> Jasně, ale to by jeden musel mít v jádře devmapper, a ten já tam nemám - tuto
> funkci běžně nepovažuji za potřebnou a optimalizuji své systémy vyhozením
> nepotřebných věcí všude, kde to jde. losetup -o to plně nahradí :-).
> Většina mých počítačů jsou servery fungující jako ústředny či jiná statická
> zařízení, takže je to vrstva navíc, která byla-li by využita rutinně, navíc i
> trošku brzdí a přeci jen více kódu v cestě -> více možných chyb. To samé LVM,
> též si u mne nenašel místo :-). Dceři v notebooku by to asi šlo, má tam nějaké
> *buntu, takže tam to asi bude.

:)
Jste drsňák. Jako všechno si kompilovat - tam by mě štvalo hlavně to, že
bych musel řešit bezpečnost ve vlastní režii. Tedy hlídat zranitelnosti
a patchovat nebo upgradovat - pořád kompilovat.

--
Zito