Kde koupit fotodiodu?

Pondělí Září 26 01:56:38 CEST 2016

Takže asi tak. Je mi 60 a když jsem byl ve druháku, jestli dobře
počítám, byl to rok 1974. Táta v Poděbradech na fakultě učil a dělal pro
institut hygieny radiotelemetrické zařízení pro měření parametrů vody na
Želivce.
Tady mám pár obrázků.
http://vaelektronik.cz/bastl/fotky.html#zelivka
Pro měření se používal systém Naiada z Mikrotechny. Ale neustále se
koketovalo s myšlenkou měřit přímo dusičnany, což Naiada neměřila. Já
jsem mu s dost věcma pomáhal a to i potom, co jsem byl od třeťáku v Praze.
Pro měření dusičnanů se využívá maximum absorbce na vlnové délce tuším
že 254 nm, což mají Hg výbojky. Jenže pro odečtení vlivu ostatních látek
je potřeba měřit ještě o kousek vedle, mimo to maximum. Takže Hg výbojka
na tohle nestačila a dělal jsem proudový zdroj pro deuteriovou výbojku.
V tom zdroji byla elektronka, o výkonových tranzistorech na 300V se mi
tak leda mohlo zdát. Deuteriová výbojka má až do oblasti UV poměrně
vyrovnané spektrum bez výrazných spektrálních čar. Patřičné vlnové délky
se z toho světla měly dostávat interferenčními filtry. Ty měly mít šířku
pásma snad 5 nm. Pak táta někde na škole sehnal vakuovou fotonku, která
měla taky chodit až do toho UV. Pro vyhodnocení proudu jsem dělal
zesilovač, kde byl MAA741 před ním dvě KF520. Byl tam nějaký
vysokoohmový odpor, na kterém se to snímalo. Vrtal jsem do tišťáku velké
díry a dával do nich teflonové špunty.

Byly to všechno pokusy, cílem bylo zjistit, jestli něco takového jde
udělat. Výsledek byl, že světlo z výbojky už tak dost slabé, po průchodu
interferenčním filtrem bylo obtížně zaznamenatelné. Přes vodu to bylo
bez šance.

Ostatně hygienici měli v té době spektrometr, který až do toho UV chodil
a ty dusičnany změřit dokázal. Nevím co v něm bylo, ale pochybuju, že
nějaká křemíková fotodioda...

Anděl