antenni zesilovace

Sobota Říjen 1 16:00:13 CEST 2016

Ono je to ještě složitější a podle těch odporů se to zrovna moc počítat
nedá. Průchodem bleskového proudu do uzemňovací tyče vznikne takový
úbytek na okolní půdě, že tam údajně chytí výboj. Ten pak propojí tyč se
zemí ve vzdálenosti možná pár cm (nebo víc?) a zvětší tak její efektivní
průměr. Odpor tím klesne. Strmý nárůst proudu vyvolá větší úbytky na
indukčnosti svodu, než na jeho odporu. Viděl jsem na to nějaký empirický
výpočet podle délky svodu a počtu ohybů.
Kam blesk práskne, už vůbec nezáleží na odporu. V momentě, kdy se výboj
zapaluje, proud neteče a záleží na intenzitě el. pole. Pak už je tam
zionizovaný kanál a už to jen hoří. Takže každý hrot, okolo kterého to
začne sršet - tedy začne proukovat ionty, dokáže ten výboj vyprovokovat.
Občas se stane, že oklo proletí částice z kosmu s vysokou energií, nechá
za sebou zionizovanou stopu a po ní to práskne tam, kde by to nikdo nečekal.
Anděl