skoro na piatok - osciloskop na doma

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Listopad 16 14:25:29 CET 2016

Hlavní je, aby měl dostatek čudlíků. Jakmile je potřeba neustále přepínat
před tím, než otočím s čudlíkem, je to na houby.

Dále je dobré, aby osciloskopu spolehlivě fungovala synchronizace. Teď tu
mám ADS1102C a když do něj pustím pulzy s malou střídou, nebo přímo
ojedinělé, často je vůbec nezaregistruje. Stejně se chová i nějaký Rigol u
zákazníka, který má navíc jedny čudlíky pro oba kanály. Oba např. spolehlivě
nechytají přenos 2B přes I2C na 400 kHz jednou za sekundu. Je to ale asi SW
problém, protože v módu Auto pulzy problikávají synchronizované, ale při
Normal se zobrazení dočkám třeba až za několik minut. Při Single se taky
chytají hned napoprvé, ale to zas musím pořád mačkat tlačítko.

Spousta levných digitálů má taky problém použitelně zobrazovat průběhy ze
spínaných zdrojů, když se chovají nestabilně.

Také by nebylo od věci, aby šlo docílit toho, aby se při přepínaní časů
neměnila pozice synchronizačního bodu na displeji. Spousta levných
osciloskopů při přepínání rozsahů prostě zoomuje, takže po každém přepnutí
musí následovat nové štelování pozice syncu. Ale vůbec netuším, zda tohle je
u nějakých ne moc drahých osciků vyřešené.

Max. frekvence není nijak kritická, desítky MHz většinou stačí. Tam kde
nestačí, je stejně často mnohem lepší spektrák u VF, nebo hodně dobrej LA u
digitálu. Obojí je sice součástí lepších osciloskopů, ale ten spektrák je
vždy nic moc a dobrej LA pro rychlou komunikaci zas až v hodně drahých
oscilech. A taky to pak ještě většinou chce diferenciální sondu v ceně ne
moc levného osciloskopu:-)

Jako dítě jsem si na kroužku postavil hezký generátor průběhů, ale
rozchozená DPS pak někde zapadla. Nikdy jsem ho nepotřeboval, tak jsem k
němu ani nepřipojil přepínač rozsahů. Když jsem nějaký potřeboval, byly to
mnohem vyšší frekvence a tak jsem si vždy ubastlil nějakej oscilátorek s
jedním KF190, nebo BFR92. Pro digitální obvody mi zas přišlo lepší použít
volné hradlo v právě zkoušeném bastlu, než tam přivádět signál z venku.

PH