Re: Zálohovaný zdroj 12V vs low-drop stabilizátor

AZE aze na seznam.cz
Pátek Březen 25 22:08:51 CET 2016

Tantaly Tesla mivaly + delsi, jine maji na strane + natistene + :)
Ale mohu potvrdit, ze hezky hori. Kdyz se prepoluji.
aze

-----Původní zpráva-----
From: Bc. Tomáš SKOČDOPOLE
Sent: Friday, March 25, 2016 9:55 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Zálohovaný zdroj 12V vs low-drop stabilizátor

Zdravím všechny,

poprosil bych Vás o radu. Potřebuji napájet 12V zařízení vč. možnosti
zálohování napájení při výpadku. Napadlo mne koupit klasickou UPSku k
počítačům a za ní dát 12V zdroj. Přišlo mi to ale neefektivní, proto
jsem sálh po zdroji AD-155A a 12V baterii pro zálohování. Tento zdroj
sice má trimr, kterým lze nastavit přesně 12V, jenže v případě výpadku
proudu dojde k přepnutí na baterii a na výstupu se objeví 13,8V.
Bohužel zařízení má v datasheetu povoleno maximálně 12,6V, což bych
neriskoval.

S tím jsem tak trochu počítal, takže další součástí je low-drop
stabilizátor LM2940CT-12 na který jsem připojil do vstupu tantalový
kondenzátor 470n/35V a na výstup elektrolyt low-esr 680uF/25V.
Zapojení mám OK - vstup/výstup stabilizátoru (pouzdro TO-220) mám
určitě správně, polaritu elektrolytu také, tantalový kondík pokud se
věci nezměnily snad polaritu nemá...

Na stole jsem si to měřil a simuloval výpadky napájení 230V. Vypadalo
to vše OK - na výstupu bylo 12,3V (čekal jsem přesnější, ale možná že
to je tím, že výstup nebyl zatížen, nevím). Na výstup byl připojen
pouze voltmetr, občas jsem zkouknul napětí, sáhl jsem si na chladič,
jak hřeje. Jenže po cca 5 minutách provozu mi začal ten tantalový
kondenzátor hořet :-( Zrovna ve chvíli, kdy jsem na to nesahal, takže
nějaký zkrat nebo něco se stát nemohlo.

Nevím, co jsem udělal špatně. Hlavně jsem v tom docela ztratil důvěru,
bojím se na to připojit zamýšlené zařízení, které není vůbec nijak
laciné...

Díky moc všem za rady.
Zdraví Tomáš S.