Mereni a pajeni MLCC

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Červen 7 15:11:58 CEST 2016

Dobrý den všem,

celkem třemi různými multimetry jsem měřil kapacitu MLCC 0805 10 a 22 mikro.

Všechny měřáky naměrily 65-85 % nominální hodnoty, ale se značnými rozdíly
(např. 6,7, 7,4, 8,6) u stejného ks. Měření bylo opakovatelné (stejný měřák
naměřil na stejném kondu stejně, +/- 1 na posledním místě displeje).

Tytéž měřáky se shodnou ohledně kapacity MP 16 mikro na 250 V AC ze
zářivkového svítidla rozebraného začátkem 80. let.

Poznámka: Budete-li kupovat měřák s L a C, doporučuji vybrat takový, který
má tyto veličiny stejně jako ostatní na sondách. Strkat nějaké drátky do
dírek pro kondíky v klasice a těma pak lovit SMD 0805 je dost vopruz.

Kondíky z Aliexpressu měly asi o 10 % méně, než z Digikey.

Že 4x levnější kondík má o 10 % menší kapacitu, mě nijak zvlášť netrápí:-)

Proč je ale takovej rozdíl mezi multimetrama?
Časem zkusím nějaké exaktní měření, ale zatím jsem byl línej:-)

Kondíky jsem různými způsoby ručně pájel a někdy dost trápil. Pokles
kapacity jsem nenaměřil.

Znamená to, že nové MLCC už jsou na tento problém méně háklivé?

Nebo je to méně pravděpodobné a lze očekávat, že když brigádníci ručně
připájí 5000 kondů, několik (%) z nich praskne?

PH