OT Centrifuga - hotovo

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Červen 3 04:01:10 CEST 2016

Tak tady ovšem zašli dál:
http://www.thingiverse.com/thing:1483

Protože se mi čísla nezdály, tak jsem chvíli počítal a závěr byl, že se mi z
předchozího výpočtu z omegy vytratila 2, takže nemám 200-300 G, ale
800-1200:-)

Předtím jsem si říkal, že dvojnásobné otáčky, tedy 4x více G, bude tak asi
maximum. Oni tam ovšem píšou (pokud jsem to správně pochopil), že ten jejich
tištěný rotor vydrží pracovat i při 33000 ot, tedy 550 Hz a že pak mají
50000 G. To ovšem znamená, že 1,6 ml roztoku bude táhnout silou odpovídající
80 kg. Takže kolečko i zkumavka by mě měly bez problému unést a osička tý
minivrtačky se neohne kvůli drobným nevyvážením, protože to tam vůbec
neřešej.

Je to reálné?
Nebo to neměřili a vrtačka je poněkud zatížena mícháním vzduchu rychlostí
přes 100 m/s, takže se točí o dost pomaleji?

Ještě jsem pak narazil na OpenFuge, tam mají modelářský stříďák a jen 9k ot
a uvádějí výsledek 6000 G se zkumavkami šikmo. Pak mi vychází, že 1,6 ml
roztoku bude působit odstředivou silou odpovídající 9,6 kg. To už mi připadá
realističtější. Ale rotor vypadá jak pár kousků ohnutého plexi a překvapilo
mě, že šikmá síla zkumavky nezlomí.

Skoro to vypadá, že ty materiály vydrží nečekaně hodně...

PH