OT Centrifuga - hotovo

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Červen 2 21:05:34 CEST 2016

Pračkových motorů tu mám několik, neb z praček vždy beru užitečné díly a to
dokonce včetně skla z dveří, je to velmi dobrá skleněná mísa:-)

Ale motor z pračky se mi nelíbí, je moc velikej a zejména hlasitej. 15000 má
i malej modelářskej stříďák, jen by se k němu musel dát kus silnější hřídele
na dvou ložiskách.

Ale asi to s tím pračkovým zkusím. Nejspíš se po chvíli dozvím, při kolika
se to rozprskne, takže mě hlučnost zas tak trápit nemusí:-)

15000 ot je 250 Hz, tedy 625 G na každý cm poloměru.
Na 13 cm je to 8125 G. Takže ml vody bude táhnout jako 8 kg:-)
Samotná zkumavka má těžiště dejme tomu na r 8 cm, takže 5000 G, tzn. z 3,6 g
bude síla jako od 18 kg.
To máme 26 kg. A pak ještě rotor...
Vůbec nevím, kolik např. unese samotná tenkostěnná zkumavka, než se
přetrhne.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Petr Labaj
Sent: Thursday, June 02, 2016 7:20 PM
To: HW-news
Subject: Re: OT Centrifuga - hotovo

Tak pokud bastlit, tak pak třeba motor z pračky. Komutátorové pračkové
motory točí až 15 000 RPM, regulovat jdou i nejjednodušším triakovým
"žárovkovým" regulátorem (pak jsou v nízkých otáčkých slabé) nebo
zpětnovazebním
regulátorem s chipem TDA1085 nebo U209/211 (motory mají tacho).

Jediný problém dnešní (moderní) doby je, že šroťáky a ekodvory mají většinou
zákaz vydávat/prodávat něco z odevzdaných spotřebičů. Takže sehnatelnost
těchto motorů, která ještě před nějakou dobou byla dost dobrá, je lehce
problematická.
Ty regule jsou naprosto nesmyslné, nemůžete třeba ani "vyměnit" jeden motor
za dva jiné vadné nebo jiný šroťácký sortiment.

PL