hwKlimatizace -vcera bylo pozde

Martin Záruba swz na volny.cz
Pátek Červenec 29 06:52:19 CEST 2016

Nečetl jsem Váš loňský mail, ale nějak nechápu, co chcete přidaným
výměníkem dosáhnout.

1) V režimu topení jde chladivo v plynném stavu z kompresoru přes
čtyřcestný ventil do vnitřní jednotky. Zde zkondenzuje, protože
ventilátor vnitřní jednotky mu odebere teplo a vyzáří jej do vzduchu.
Kapalné chladivo o teplotě o něco vyšší, než je vzduch v místnosti jde
zpět do venkovní jednotky. Zde je expanzní ventil, za kterým dojde k
prudkému poklesu tlaku, protože brání průtoku kapalného chladiva. V
důsledku poklesu tlaku se chladivo dostane do stavu, kdy nastane jeho
var. Aby se mohlo vařit, musí se mu dodat teplo. To se mu dodá tak, že
dojde k jeho významnému ochlazení, takže nyní může teplo získat ve
výparníku (t.j. záda venkovní jednotky) z okolního vzduchu. A ventilátor
dodává vzduch o venkovní teplotě a vyfukuje ochlazený. V tomto výparníku
se nakonec všechna kapalina vypaří, takže získáte plyn o teplotě o něco
nižší, než je venkovní teplota. Tento plyn jde přes čtyřcestný ventil do
kompresoru, kde se v důsledku stlačení ohřeje a vše se opakuje.

Pokud do trubky, kterou se vrací kapalné chladivo do venkovní jednotky
vložíte nějaký výměník, bude pravděpodobně jeho sekundární stranou
proudit voda o teplotě nižší, než bylo chladivo, které se vrací z
vnitřní jednotky. Trochu tepla, která zbyla v kapalině (max 10%) předáte
tedy do vody studny. Nepatrně tím sice zvýšíte účinnost výparníku
(venku), ale celkově topný výkon POKLESNE. Pokud zastavíte ventilátor,
výparník zamrzne vzdušnou vlhkostí.

2) V režimu chlazení jde chladivo v plynném stavu z kompresoru přes
čtyřcestný ventil do kondenzátoru, kterým jsou nyní záda venkovní
jednotky. Zde zkondenzuje, protože ventilátor venkovní jednotky mu
odebere teplo a vyzáří jej do venkovního vzduchu. Kapalné chladivo o
teplotě o něco vyšší, než je venkovní vzduch jde do expanzního ventilu.
Za ním dojde k prudkému poklesu tlaku, protože brání průtoku kapalného
chladiva. V důsledku poklesu tlaku se chladivo dostane do stavu, kdy
nastane jeho var. Aby se mohlo vařit, musí se mu dodat teplo. To se mu
dodá tak, že dojde k jeho významnému ochlazení, takže nyní může teplo
získat ve výparníku (t.j. ve vnitřní jednotce) ze vzduchu v místnosti. A
ventilátor dodává vzduch o teplotě v místnosti a vyfukuje ochlazený. V
tomto výparníku se nakonec všechna kapalina vypaří, takže získáte plyn o
teplotě o něco nižší, než je teplota v místnosti. Tento plyn jde přes
čtyřcestný ventil do kompresoru, kde se v důsledku stlačení ohřeje a vše
se opakuje.

Pokud do trubky, kterou jde kapalné chladivo do vnitřní jednotky vložíte
nějaký výměník, bude pravděpodobně jeho sekundární stranou proudit voda
o teplotě vyšší, než bylo chladivo, které jde z venkovní jednotky. Do
vnitřní jednotky začne proto vstupovat teplejší chladivo. Pokud bude
výměník dostatečně velký, dojde v něm k vypařování a vlastně budete
ochlazovat studnu a tlačit teplo ven. Vnitřní jednotka tedy prakticky
PŘESTANE CHLADIT.

Takže čeho chcete dosáhnout? Rád poradím, ale takto to fungovat nemůže.

Martin Záruba