Jak opravit zarovku

Václav Ovsík vaclav.ovsik na gmail.com
Neděle Únor 7 23:27:13 CET 2016

On Sun, Feb 07, 2016 at 10:51:32PM +0100, Pavel Kadečka wrote:
> Dneska, v době LED žárovek, je to jinak. Koupil jsem v Mobelixu LED žárovku
> za 59 korun, skvělá cena (a pěkná barva světla), ale vydržela svítit asi
> měsíc. Protože účtenku už jsem zahodil (a i kdybych ji měl, tak tak kvůli
> 60 korunám nepojedu), zbývalo ji buď vyhodit a nebo aspoň provést pitvu.
> Odříznul jsem lepidlo po obvodu baňky a odkryl tišťák. Na první pohled
> jedna SMD LEDka (z 20) byla nějak divně připájená. A skutečně pomohlo ji
> připájet pořádně a už to zase svítí. Z pitvy se stala operace a pacient to
> přežil.

> [...]

Asi před 14 dny jsem udělal něco podobného s žárovkou 9W Patona nebo tak
nějak. Původně jsem ji koupil k vánocům jako dárek :), ale protože ruce
byly breptavé a rozbil jsem na ní baňku, tak jsme si ji nechal
a instaloval v obýváku. Bez baňky svítila krásně, ale jenom přímo dolů,
ale naučil jsem se s tím žít. Svítila přes rok poměrně hodně. V obýváku
svítíme prakticky stále jakmile se setmí do pozdních hodin.
No a 14 dní zpět najednou nesvítila. Díky absenci baňky jsem odměřil, že
všech asi 24 ledek je v sérii a pomocí dioda testu na měřáku i poměrně
rychle našel jednu nefukční.
Pak jsem se pokusil ji odletovat, ale skončilo to její destrukcí. Tišťák
je totiž přilepen na chladič propojený s hliníkovým tělem a dost
ochlazuje při letování. Trafačkou jsem prostě oba konce nedokázal ohřát.
Nakonec jsem si řekl, že jestliže tam je proudový zdroj, tak se asi prd
stane když tam místo ledky kapnu cín. Tak jsem tedy učinil a zatím to 14
dní svítí dál. Takže ano, opravy asi budou možné. :)
Já reklamovat nemohl kvůli té prasklé baňce (stála před tím rokem a něco
asi 160Kč u CZC).
--
Zito