Jak opravit zarovku

Neděle Únor 7 22:51:32 CET 2016

Přátelé, nové technologie přinášejí nové možnosti. Za starých časů, když se
žárovka rozbila, tak letěla do koše. Nebylo na ní (většinou) co opravovat,
jak se přerušilo vlákno, tak už nepomohla ani svěcená voda. (Teda abych
nekecal, v některých případech pomohlo s ní šikovně otočit, aby se
přerušené visící vlákno zase dotklo s druhým kusem, ale to je dost mizerná
oprava, nespolehlivá a stejně to nakonec vyhodilo pojistky.)

Dneska, v době LED žárovek, je to jinak. Koupil jsem v Mobelixu LED žárovku
za 59 korun, skvělá cena (a pěkná barva světla), ale vydržela svítit asi
měsíc. Protože účtenku už jsem zahodil (a i kdybych ji měl, tak tak kvůli
60 korunám nepojedu), zbývalo ji buď vyhodit a nebo aspoň provést pitvu.
Odříznul jsem lepidlo po obvodu baňky a odkryl tišťák. Na první pohled
jedna SMD LEDka (z 20) byla nějak divně připájená. A skutečně pomohlo ji
připájet pořádně a už to zase svítí. Z pitvy se stala operace a pacient to
přežil.

Ještě poznámka ke konstrukci - uvnitř je nějaký měnič nebo zdroj proudu
(nevím jaký, to bych skutečně musel udělat pitvu) a všech 20 LEDek je v
sérii. Když byla ta jedna odpojená, tak na výstupu zdroje bylo asi 300VDC.
Žárovka má jmenovitý příkon 7W.

Pavel Kadečka.