Vstupní signál pro PA zesilovač

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Prosinec 18 10:58:59 CET 2016

Zdravím,
  to záleží na tom, jaké máte uši a co chcete slyšet.
  Pro zajímavost, jak to dělám já, když chci něco opravdu vyzkoušet:
  - Začnu sinem. Zkusím si poslechnout 440 Hz, pak jdu dolů i nahoru. Při
různých úrovních. Vím, jak zní čistý sinus, vím, při jakých úrovních mi ho
začne zkreslovat vlastní ucho (levé jindy než pravé, rozdíl až 4 dB :-)), tak
případně zacpávám uši různými zacpávkami, abych zkreslení ucha omezil a slyšel
stále pokud možno čistě. Konkrétně u mých uší přestává toto "poslechoměření"
mít smysl nad cca 4 kHz, kdy už základní frekvence poměrně dobře maskuje ta
zkreslení a taky ucho zkresluje už na poměrně nízkých úrovních, takže tam
nejdu. Při tomto měření se zejména při nízkých frekvencích výborně najdou různá
drnčení či jiné pazvuky způsobené třeba přímo repráky nebo různými částmi
beden, případně rezonancí předmětů v místnosti. Používám starý dobrý analogový
generátor, určený původně k měření přenosových tras. Jeho parametry jsou velmi
slušné.
  - Celková kvalita zvuku: Po čase experimentování jsem se nakonec přiklonil
ke skladbě "Intermezzo No. 1" skupiny ABBA z alba "ABBA". Používám digitálně
remasterovanou verzi z CD, která kdysi u nás vyšla, na její zvuk jsem zvyklý.
Je dostatečně dynamická, frekvenčně plná, se zvuky různých nástrojů od klavíru
po syntetiku, kytary, dechy, bicí. Budím pokud možno tak, aby v silných
pasážích jel systém na hodnoty blízké plnému vybuzení. Zde už zkreslení ucha
nevadí, protože je přirozenou součástí vjemu a člověk je na něj zvyklý, kdyby
nebylo, znělo by mu to "divně" :-). Myslím, že tato skladba je dobrým
prubířským kamenem pro testování aparatury :-).
  - Někdy si ještě vyzkouším Čajkovského Klavírní koncert č. 1 B Moll, což je
trošku jemnější pastva pro ouška, spíše pro ta zvyklá poslouchat vážnou hudbu
(moje jsou víceméně universální :-) ). Na souznění smyčců a klavíru se každá
zrada ve zvuku také pozná. Mám to též na CD z jakéhosi cyklu CD, který kdysi
chodíval poštou i s časopisem, měli jsme to objednané a ta CD jsou vcelku
kvalitní.
  Jako přenosný zdroj signálu používám telefon Sony Xperia Z3. Jeho audiovýstup
je poměrně dobrý, Ty záznamy z CD jsou ve FLAC, takže mp3 ani ogg mi tam
"zvonění" ani "pískání" nepřidají. Asi by to chtělo i něco lepšího, ale nic
takového dostatečně přenosného nemám.
  Zdraví Pavel