Memristor

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Duben 22 06:23:13 CEST 2016

Zdravím,
  děkuji všem za reakce. Je to skutečně podivné s touto součástkou.
  Díky odkazům jsem lépe pochopil princip. Mechanický model s brzdou,
jejíž odpor závisí na poloze brzdícího mechanismu, je podle mne dobře
pochopitelný.
  Jsem rád, že když jsem přemýšlel, jak bude vypadat proud memristorem např.
při harmonickém buzení, představoval jsem si velmi podobné zkreslení, jaké
bylo pak v článcích zobrazeno. Taktéž osmičkovitá hysterezní křivka je velmi
logická a intuitivní a přemýšlel jsem o ní ještě dříve, než jsem si to tam
přečetl.
  Asi jsem též pochopil, že termín "vybitý memristor" nemá na rozdíl
od vybitého kondenzátoru či cívky smysl. Memristor totiž nic neakumuluje,
kromě té své paměti, ale to není energie, to je jen informace a ta v případě
ideálního plně analogového memristoru nemá žádný "základní stav".
  Co jsem se ale nikde nedočetl, je ona jednotka. Kdosi tu odpovídal, že to
je M, ale co je M ? Musí to mít nějaké jméno. Např. jako Farad či Ohm. Jaký
je rozměr té jednotky ? Zkrátka, fyzikální definice na této úrovni mi dosud
chybí a nejsem ještě schopen si ji odvodit. Napadá mne cosi jako Ohm/Coulomb
, ale nevím, zda to je správně. A je možné, že zatím jméno jednotky ani
neexistuje ? Pokud je to tak, nazval bych ji "Chua" a přiřadil jí písmeno
CH :-). A postupně bych přepočítal všechny kilobity, gigabajty atd. na
násobky této jednotky :-) :-) . Ale ještě nemám odvozen patřičný vzoreček :-).
  Pak mne tam zarazilo, že napřed se tvrdí, a to má i můj syn v sešitě, že
toto je vlastně čtvrtá doposud chybějící součástka do tabulky existujících
dvojpólů, ale pak tam ještě obratem domysleli "memkondenzátor" a
"memindukčnost" a tím vytvořili další typy součástek. Tak kolik těch
"základních" součástek tedy vlastně je ? Už jsou tímto dány všechny, nebo
zase někdo něco vymyslí :-) ?

  Nně ten memristor zaujal proto, že za studia jsem se setkával s různými
"pseudoprvky", jako byly například nulátor a norátor, které jsou, jak jistě
každý ví, neoddělitelně přítomny v každém operačním zesilovači, nebo třeba
gyrátor, což byl zajímavý prvek, dvojbran, který invertoval impedanci -
z C udělal L a z L zase C. Tedy se hodil na návrh filtrů bez cívek, které se,
jak známo, obtížně vyrábějí a shánějí :-). Jako PomVěd jsem na katedře obvodů
vyvíjel program (ve Fortranu, běžel na počítači Tesla 200) právě pro návrh
filtrů s gyrátory :-).

Zdraví Pavel