Jakou komunikaci pro termostaty?

Jozef Racek jozef_racek na tempest.sk
Pátek Září 4 10:42:58 CEST 2015

Ja by som dal RS422/485.

Mal som natahane kable CMFM 3x1,5 (nie su najvhodnejsie, nie je to
kruteny par)
pouzite na vytvorenie 9 ks zbernic, dlzky zbernic 1000-1800m, natiahnute
v priemysle (galvanizacne vane, subehy v kablovych zlaboch s kablami,
cez ktore isli desiatky MW,  asi 20% interier hal, 80% exterier medzi
objektami v existujucich kablovych zlaboch...
Rychlost 9600, ziadne RC na obmedzovanie hran, oba konce linky vzdy
zakoncene RC clenom (10n+120R), kazde zariadenie malo uplne pri chipe 3
transily - medzi A a B, A a GND, B a GND.
Pred kazdym zariadenim v tejto topologii (asi 250 kusov ) prepatova
ochrana, bez poruchy asi 8 rokov (potom som vymenil zamestnavatela,
takze dalej nemam relevantne info)

U dalsich zakaznikov mnohe dalsie linky, ale uz v mensom rozsahu (
radovo stovky metrov/linka) Vzdy v priemysle, aj v krutych priestoroch,
( napr. huty, vedla privodu k elektrickej oblukovej peci s odberom 26 MW
pri napati asi 100V subeh asi 20 metrov, vzdialenost od privodov pece
asi 1m ...), elektricke rozvodne VN a VVN,...
Stav linky bol na oboch stranach linky definovany externymi odpormi (k
Ucc a GND), nespoliehali sme sa na definovanie stavu linky chipom.
Chodilo to na malych rychlostiach (9600-19200) uplne rozpravkovo.

Pri RS422/485 dodrzat !!! topologiu - je to zbernica, droty nesmu byt
ani na casti zapojene do hviezdy, lebo velmi rychlo klesa spolahlivost
prenosov. Dodrzat maxilany pocet zariadeni na zbernici podla udajov
vyrobcu chipov (POZOR - su tam celkom velke rozdiely v poctoch )
Zariadenia musia byt na vodicoch ako koralky na snurke.

Po skusenostiach povazujem RS485 za jednu z najodolnejsich a
najspolahlivejsich zbernic, s ktorymi som kedy prisiel do styku.

Dodo