kviz na piatok - uz ani tie kable nie su to co byvavali...

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Září 4 04:35:05 CEST 2015

Zdravím,

> Naprosto netuším, takže jenom hloupé otázky k těm fotkám:
>
>  1) to tak má být, že ten vnitří vodič v tom kabelu není (alespoň
> podle barvy) měděný?

Ano, to se dělá. Protože u VF kabelů vzniká tzv. skinefekt, kdy proud teče
jen tenkou vrstvou vodiče na jeho povrchu, je možne jádro vodiče vyrobit
z horšího a levnějšího vodiče, nebo dokonce i jen z pokoveného plastu.

>  2) přijde mi dost pozoruhodné, vnitřní vodič v kabelu je na spoustě
> řezů téměř u vnějšního měděného pláště a přitom ta je nějaký pozůstatek
> toho dielektrika mezi vnitřním vodičem a stínícím pláštěm.
> "Díra" v dielektriku je vždy na druhé straně.
> Takže to vypadá, že vnitřní kabel musel nějak topit, že to tu
> izolaci roztavilo.

Buď topil ten vodič, nebo to dielektrikum samo díky dielektrickým ztrátám.
Teoreticky mohl ale topit i plášť, ikdyž proč by to dělal.. Že by to bylo
díky těm vedrům, co teď všude byla ?

>  3) Otázka je, jestli se nemohlo stát, že by proud šel pouze po povrchu
> toho vnitřního vodiče.

To se nesporně stalo, ale ten kabel na to je nejspíš právě konstruovaný
a měl to vydržet.

>  4) Zajímavé je pozorovat, jak se musel vnitřní vodič v rámci kabelu
> pohybovat. Člověk by čekal, že když se bude vnitřní vodič zahřívat,
> že to gravitací "spadne" dolů. Jenže tady očividně "jelo dokola".
> Takže buď tam bylo nějaké mechanické namáhání / vibrace, nebo je to
> dost divné.

Tady si nejsem jist, zda náhodou jen jednotlivé úseky kabelu nejsou jen
náhodně položeny, takže to vypadá, že ten vodič je v kabelu cik-cak, ale
možná byl ten vodič skutečně systematicky propadlý jen jedním směrem

Pavel