kviz na piatok - uz ani tie kable nie su to co byvavali...

Petr Tomasek tomasek na etf.cuni.cz
Čtvrtek Září 3 23:09:18 CEST 2015

On Thu, Sep 03, 2015 at 08:40:15PM +0200, balu at home wrote:
> uz ked je skoro piatok musi byt kviz...
>
> Mame vysoko kvalitny korugovany kabel, velkosti 3/8, ktory sa hojne
> pouziva v telekomunikaciach. Pri pracovnej frekvencii 100MHz je podla
> datasheetu dimenzovany na 2.5kW. Pouzivame ho vsade, je naozaj vyborny.
> Napriek tomu sa mi podarilo minuly vikend roztavit penove dielektrikum
> uz pri prevadzke s 20W vykonu. Vnutorny vodic sa zohrial dokonca tak
> velmi, ze pripojeny medenny pin stratil pevnost a odkvecol. Takze
> teplota musela byt niekolko 100 stupnov celzia.
>
> Otazka je co sposobilo, ze kabel zhorel uz pri 20W ked je dimenzovany na
> [...]

Naprosto netuším, takže jenom hloupé otázky k těm fotkám:

 1) to tak má být, že ten vnitří vodič v tom kabelu není (alespoň
podle barvy) měděný?

 2) přijde mi dost pozoruhodné, vnitřní vodič v kabelu je na spoustě
řezů téměř u vnějšního měděného pláště a přitom ta je nějaký pozůstatek
toho dielektrika mezi vnitřním vodičem a stínícím pláštěm.
"Díra" v dielektriku je vždy na druhé straně.
Takže to vypadá, že vnitřní kabel musel nějak topit, že to tu
izolaci roztavilo.

 3) Otázka je, jestli se nemohlo stát, že by proud šel pouze po povrchu
toho vnitřního vodiče.

 4) Zajímavé je pozorovat, jak se musel vnitřní vodič v rámci kabelu
pohybovat. Člověk by čekal, že když se bude vnitřní vodič zahřívat,
že to gravitací "spadne" dolů. Jenže tady očividně "jelo dokola".
Takže buď tam bylo nějaké mechanické namáhání / vibrace, nebo je to
dost divné.

P.T.