LED G9 - saga pokracuje

Zdeněk zdej na atlas.cz
Sobota Říjen 24 08:54:35 CEST 2015

Potvrzuje to mé špatné zkušenosti s čínskýma LED žárovkama.
4W MR16 - odešly všechny do několika měsíců (svícení max cca 2 hodiny denně,
ne v kuse), jejich obdoba z Lidlu svítí cca 3 roky bez problému
3W E14 - odešla jedna ze 2 po 3 letech (svícení v průměru 0,5 h denně)
E14 s 12 LED - používá se spíše výjimečně, ale díky indikátoru ve vypínači a
jím procházejícímu proudu v řádu uA svítí malým jasem už 3 roky a překvapivě
zatím žádná neodešla.

Brzy přibude další LED, protože "úsporná" žárovka předchozí generace (zřejmě
na principu výbojky) mi silně leze na nervy svým pomalým náběhem. To by
člověk musel rozsvítit 5 minut předem než půjde pro něco na chodbu. Zajímavé
je, že máme 2 stejné a pomalá je jen ta méně používaná...

Z.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jan Waclawek
Sent: Friday, October 23, 2015 10:45 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: LED G9 - saga pokracuje

Cinska LEDkova nahrada za G9 ziarovku, typu "krizova kukurica" (dlzen na
prvom i a makcen na z), ktoru som bol spominal v
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2014-October/463834.html sa odporucala.
Nie zeby ma to nejako bolo sokovalo - vydrzala cca rok, povedzme ze 1000h
(aj na schodisti, no, realne to bolo asi menej), takze menej ako ta
halogenka (tie vydrzia na tom istom mieste tak 2-3 roky), takze vydrzala
trikrat menej a stala trikrat viac, to sedi :-) (teda dnes by to bolo uz
menej nez trikrat drahsie - vdaka neustalemu narastu cien tych halogeniek
:-) )

Presny mechanizmus odidenia nepoznam a ani po nom nebudem patrat, ale
zaujimave je, ze tesne pred koncom svietili este 3 zo 48 LED - bol by som
cakal ze budu v serii a ak by odisla vacsina, cakal by som odidenie
budiaceho IO, nuz ale asi tomu jednoducho nerozumiem. No a ten priesvitny
"obal" bola silikonovita hmota, ktorou to bolo cele zaliate.

Kedze v kratkom case odisli aj dalsie dve normalne ziarovky na chodbe a
schodisti, vravim si, nema cenu skusat dalsie ciny - tie od nemenovaneho
globalizacneho nabytkara
(http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2014-September/462288.html_) sice
svietia slabo, ale na chodbu to staci a u nich so zivotnostou pochybnosti
nie su. Tak som sa tam vybral. Oni uz ine "ziarovky" nez LEDkove nemaju, a
bolo tam vela ludi okolo nich a uplne vsetci - muzi aj zeny - telefonovali a
radili sa, co kupit. Pritom tam tych informacii je relativne dost. Ako ti
ludia funguju v zivote, to nechapem.

Neprijemne zistenie bolo, ze v G9 este stale nemaju iny vykon/prikon nez
90lm/2W (ine ma momentalne nezaujimaju, aj ked mozno ta 1000lm/E27 nie je
uplne nezaujimava, ale tam aj cena bolo nie uplne nezaujimava... mna by este
zaujimali E14 vysokych svietivosti (aby boli plnohodnotnou nahradou za matne
40W a aj 60W) ale bohuzial to tiez nie je). Co vsak bolo este neprijemnejsie
zistenie bola cca dvojnasobna cena oproti tej spred roka a pol - E4.49 za
kus. To koresponduje so zhruba podobnym percentualnym narastom cien
normalnych G9 halogeniek a dava jasne najavo, o co v celej kauze "ta fuj zla
ziarovka" od zaciatku islo.

Samotna "ziarovka" na vonkajsi vyzor sa nezmenila, ako sa nezmenilo ani
balenie v blistri z toho odporneho tvrdeho plastu s papierovou infovlozkou ,
ta infovlozka je vsak uz farebnejsia - prekvapujuco nie je eurofarebny
energeticky stitok http://www.efton.sk/tmp/ledare2015_1.jpg a
http://www.efton.sk/tmp/ledare2015_2.jpg . Deklarovane parametre sa
nezmenili, avsak okometricky svieti o nieco menej a svetlo je dost zrejme
menej zelenkaste a viac oranzove.

Mimochodom, EU v aprili tohoto roka posunula smrt halogeniek o dva roky, na
1.9.2018 (a neviem, ci tie G9 su este stale vynimka z vynimky, uz nemam silu
to skumat).

wek