Svietenie - G9 a ine

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Říjen 17 23:13:08 CEST 2014

Ked uz je ten piatok, tak si dovolim niekolko postrehov na temu svietenie...
---

Uz sa zotmelo, ked som prechadzal cez niekolko susednych dedin. V jednej
som si vsimol, ze vymenili poulicne osvetlenie za LED. Ta uspora je zjavna
- na energii, na materiali - ale najvyraznejsia uspora je na svetle... :-(

Rovno pod svietidlom je svetla dost, ba mozno az vela; ale niekolko metrov
od neho je uplna, nefalsovana a dokonala tma. Naschval som chvilu isiel s
vypnutymi svetlami na aute - ano, toho cloveka medzi dvomi stlpmi som
vobec nevidel. Esteze maju chodnik, a netmolia sa po ceste. Porovnal som
to so susednou dedinou, ktora este nie je taka pokrokova - tam bolo vidiet
ludi na chodniku uplne vsade. Zlate hnusne zlte sodikove vybojky.

Len dufam, ze v tej nasej dedine nebude mat niekto zachvat eurosetrenia...
---

Kolega v ramci rekonstrukcie byvania kupil za krabicu roznych LEDkovych
"ziaroviek", a uvidel som v nich G9 ktora vyzerala takmer ako G9 (t.j. nie
nejaka absurdne velka bambula na G9 patici) a je na nej napisane 3W. Tak
som jednu od neho vyzobral.

Ano, je to OEM Cina, ano, ma hnusne svetlo podla ocakavania, v tomto
pripade v namodralom prevedeni. Ale konecne svieti, na rozdiel od tej, co
som bol spominal v
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2014-September/462286.html  . Vyfotil
som ju (vpravo) spolu s tou spominanou globalizacno-nabytkarskou (v
strede) a normalnou G9 halogenkou
http://www.efton.sk/tmp/LED_G9_3W_1.jpg . Je to typ "vela malych LED" na 2
navzajom skrizenych doskach. Na tom spolocnom obrazku je vidiet 8-nohovy
svab menica, cievku a keramicky kondik na vystupe menica; na druhom
obrazku http://www.efton.sk/tmp/LED_G9_3W_2.jpg je vidiet vstupny graetz a
filtracny kondik za nim. Ta priesvitna vec, co to prikryva, nie je
"klobucik", ale je to plne, t.j. cele je to v tej hmote zaliate, je to
taka akasi gumovita ale priesvitna hmota, divne. Po asi polhodine
prevadzky to bolo zvonka vcelku chladne, mozno 35-40 st.C, "patica" bola
uplne chladna. Mimochodom, ta biela cast "patice" je kupodivu keramika.

Este bol taky problem, ze som to nemohol zasunut do objimky. Zmeral som tie
vyvody - vonkajsi rozmer 13.7mm, vnutri medzi nozickami je 6.5mm. Nech
pocitam ako pocitam, Cinania jednoducho nevedia utrafit 9mm v osiach
noziciek (odtial je ten nazov G9)... Musel som tomu pomoct pilnikom...

Este krabicku http://www.efton.sk/tmp/LED_G9_3W_3.jpg do pozornosti davam
energeticky stitok :-)

---

V http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2014-September/462543.html som
spomenul, ze si z odidenej CFL so zhnitou elektronikou
http://www.efton.sk/tmp/outdoor1.jpg kde je dobra trubica, a z druhej, kde
odislo vlakno trubice ale elektronika vyzera nedotknuta, poskladam
Frankensteina. Nuz, poskladal som si.

Este skor, nez sa dostanem k meritu veci, jedna poznamka - v tom vlakne pan
kolega Glajc spomenul okrem ineho
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2014-September/462462.html , ze treba
preletovat ten ovijany spoj. Vtedy som to nekomentoval, ale pomyslel som
si, to je dobra blbost, ved ten spoj nie je nahodou ovijany (faktom je, ze
som ho este nikdy nevidel letovany, a to som tych CFL uz par rozobral,
vzdy bol bud ovijany alebo zasekavany v specialnych vidlickach), ved to
bude kovarovy drot kvoli prechodke do skla, a kovar je predsa
nespajkovatelny (vid KF520 napriklad, hermeticke puzdro s prechodkami vo
forme sklenenych perliciek zasadenych v kovovej patke tranzistora - vyvody
pozlateny kovar, ak to zlato zliezlo, uz sa to spajkovat nedalo). No,
musim sa panovi kolegovi ospravedlnit aj za to nevypovedane obvinenie: ked
som ten drotik v snahe odstranit koroziu skusil oskrabat, tak vysvitlo, ze
je medeny, alebo z materialu, ktory sa na med farbou aj sposobom ohybania
az prilis podoba... a ano, ide bezchybne spajkovat... Co to doparoma je,
da sa teda urobit aj prechodka med-sklo? [EDIT] Ukazuje sa, ze je este
vela toho, co sme sa v skole neucili...
http://en.wikipedia.org/wiki/Glass-to-metal_seal#Copper

Aby som sa teda vratil k tomu Frankensteinovi, on sa aj zazal, ale po
chvili presiel do nestabilneho cca 2Hz blikania, a v blizkosti jednej
elektrody svietil intenzivne modro v dlzke asi 1.5-2cm. Tak som ho pre
istotu vypol. Blizsie skumanie elektroniky ukazalo, ze zrejme aj ta je
nacata, bo na strane spojov bola taka mapa po zateceni. Vytvoril som si
hypotezu, ze na trubici je jednosmerne napatie, co sposobuje to intenzivne
modre svetlo pri jednej elektrode - asi nie je nahoda, ze prave na tej
strane je odidena elektroda na tej povodnej trubici, a to odidena tak, ze
cele jej okolie (v dlzke asi 1.5-2cm, aka nahoda) je znutra scernete.

Je to mozne, t.j. ze z tej elektroniky pri nejakom poskodeni (prerazeny
jeden z T?) lezie jednosmerna zlozka, a ze ta sposobi to intenzivne modre
svetlo pri jednej z elektrod?
---

Obcas kuknem k tej firme VU1, co slubuju nahradu ziarovky na zaklade
katodofluorescencie -
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2008-November/130025.html ,
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2009-November/365227.html ,
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2010-April/374226.html ,
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2012-August/422035.html . Po presune
vyroby z CZ do CN sa im az teraz po vyse 2 rokoch podarilo vyrobit prvu
seriu 400 ks. Je to zabavne citanie - jednak po cely ten cas sa tam tvrdi,
ze "vyroba bezi na plne obratky", je tam vidiet vzrastajucu frustraciu z
toho mnozstva technickych aj organizacnych problemov spolu so zrejmym
tlakom zo strany investorov; a ceresnickou je ten povzdych, ze v Cine maju
v kuse nejaky sviatok... ;-)

---
Pekny vikend!

wek