Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Pátek Říjen 9 10:02:50 CEST 2015


Už za komančů se vyskytovaly, tuším že v tuzexu jakési "zázračné" 
udělátka co se dávaly do série ke svíčkám. Mělo to zlepšit zapalování a 
bylo v tom druhé jiskřiště. Předpokládám že efekt byl v tom, že v době 
nárůstu napětí na cívce je nulový proud, takže se neuplatní svodový 
odpor svíčky. Když zapálí pomocné jiskřiště, skokově se na svíčce objeví 
napětí pro zapálení a to i při horším izolačním stavu. U toho 
dvoujiskrového zapalování nejspíš tenhle efekt nebude, protože ta druhá 
svíčka na tom bude podobně. Ale funguje to a ušetří se :-)
Anděl

Dne 9.10.2015 v 9:36 AZe napsal(a):
> RNDr. Ferenc pracoval léta ve vývoji v PAL Magnetonu Kroměříž. Dlouho 
> jsem jej neviděl, nicméně tady jsou jeho stránky a spousta užitečných 
> informací nejen o zapalování:
> http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/obrazy05.htm
> http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/fer_mo05.htm#5_17
> aze
> *From:* Pavel Kadečka <mailto:pavel.kadecka na gmail.com>
> *Sent:* Friday, October 09, 2015 9:03 AM
> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
> *Subject:* Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
> Nejspíš to mělo tenhle jistorický vývoj:
>
> 1) cívka a rozdělovač (+ zapalovací kabely), primitivní řešení i pro 
> motory bez jakékoliv řídící jednotky
> 2) cívka řízená elektronicky (když už je v autě ř.j., která řídí směs 
> ve válci, tak proč by nemohla i zapalovat svíčky), vždy dvě svíčky 
> pálí současně (+ opět zapalovací kabely) - u mojeho auta je ta cívka 
> přesně v místě, kde bývá ten rozdělovač, to přímo nabízí vysvětlení, 
> že při evoluci motoru výrobce nahradil rozdělovač tou novou cívkou a 
> zapalovací kabely zůstaly stejné
> 3) každá svíčka má svoji cívku, odpadají zapalovací kabely, podle mě 
> to přišlo s tříválcovými motory (nebo třeba pětiválcovými), protože 
> nejde použít ta finta se společnou cívkou a pálení do dvou válců a 
> když už to měli takhle vymyšlené, použili to i do čtyřválců
>
> P.K.
> Dne 9. října 2015 8:50 AZe <aze na seznam.cz <mailto:aze na seznam.cz>> 
> napsal(a):
>
>     Tady je přehled. Motory 1,2 TSI a další mají modul se 4 vývody a
>     kabely, uvnitř budou 2 trafa a dvojitá jiskra, motory 1,4 TSI a
>     další mají tužkové cívky a Felda 1,3 MPI a další mají modul /tzv.
>     zapalovací lištu) se 2 trafy a dvojitou jiskrou, o kterém už tady
>     byla řeč.
>     http://www.skoda-dily.cz/katalog/fabia/nahradni-dily/elektricka-vybava/zapalovani-zhaveni/modul-a-civka-zapalovani-rele-509.html
>     aze
>
>
>     -----Původní zpráva----- From: Jaroslav Buchta
>     Sent: Friday, October 09, 2015 6:32 AM
>     To: HW-news
>     Subject: Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
>
>
>     Svicky ne ale jiskriste v serii jsou snad u vsech soucasnych aut (snad
>     krome trivalcu a petivalcu, tam fakt nevim, jak je to udelano - asi
>     kazda svicka ma svoji civku)
>     Dne 08.10.2015 v 23:17 Jaroslav Lukesh napsal(a):
>
>         Svíčky se nezapojují do série!
>
>         Ale některé mají sériová, nebo jinak podivná jiskřiště.
>
>         Mám v autě DOR15LGS a ta  má mezeru 3mm a nejde nastavit
>         jinak. Autu to nijak nevadí, ale některá starší auta s
>         přepínačem vysokého napětí toto nesnáší. Pokud je to auto
>         vícecívkové, tak by mu to nemělo vadit.
>
>         Když si ji dáte do auta, tak motor neuvěřitelně ztichne. +
>         další pozitivní efekty, ale na to přijdete až je budete mít.
>         Upozorňuji - je nutný osobní výběr z více kusů, mají velké
>         výrobní tolerance. Půlka je dobrá a druhá půlka - no ty jsou
>         dobrý tak akorát do praku.
>
>
>         ----- Původní zpráva ----- Od: Pavel Kadečka
>         Komu: HW-news
>         Odesláno: 7. října 2015 14:36
>         Předmět: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
>
>
>         Přátelé, máme vn trafo a tři různé situace:
>
>
>         1) jedno jiskřiště se vzduchovou mezerou 2mm
>
>         2) dvě stejná jiskřiště v sérii, tj. jednu mezeru 1mm, potom
>         kus drátu a druhou mezeru 1mm
>
>         3) jako 2), ale každé jiskřiště má jinou mezeru, tj. jedno
>         0,5mm, druhé 1,5mm, dohromady jsou to opět 2mm
>
>
>         Otázka zní: z pohledu trafa liší se ty tři případy? Při jakém
>         napětí dojde k přeskoku jiskry?
>
>
>         Někomu je to možná povědomé - jedná se o zapalování v autě,
>         kdy za sekundárem vn trafa (běžně se mu v autě říká "cívka")
>         jsou dvě svíčky v sérii a pálí vždy současně (jedna zapaluje
>         směs, druhá v té chvíli pálí jen tak bez užitku, někdy se
>         říká, že se tím čistí).
>
>
>         Proč se na to ptám - někdo mi tvrdí, že pokud budou mít ty
>         svíčky různý odtrh, může to zničit cívku přepětím, já tvrdím,
>         že je to nesmysl, pokud dohromady mají svíčky odtrh menší, než
>         je pro ně předepsaný (např. předepsáno je 1,3mm, v reálu bude
>         jedna mít 1mm a druhá 1,3mm).
>
>
>         _______________________________________________
>         HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>         Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>         http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>     _______________________________________________
>     HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>     Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>     _______________________________________________
>     HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>     Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> ------------------------------------------------------------------------
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20151009/362aee9d/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list