Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Pátek Říjen 9 10:02:50 CEST 2015
Už za komančů se vyskytovaly, tuším že v tuzexu jakési "zázračné"
udělátka co se dávaly do série ke svíčkám. Mělo to zlepšit zapalování a
bylo v tom druhé jiskřiště. Předpokládám že efekt byl v tom, že v době
nárůstu napětí na cívce je nulový proud, takže se neuplatní svodový
odpor svíčky. Když zapálí pomocné jiskřiště, skokově se na svíčce objeví
napětí pro zapálení a to i při horším izolačním stavu. U toho
dvoujiskrového zapalování nejspíš tenhle efekt nebude, protože ta druhá
svíčka na tom bude podobně. Ale funguje to a ušetří se :-)
Anděl
Dne 9.10.2015 v 9:36 AZe napsal(a):
> RNDr. Ferenc pracoval léta ve vývoji v PAL Magnetonu Kroměříž. Dlouho
> jsem jej neviděl, nicméně tady jsou jeho stránky a spousta užitečných
> informací nejen o zapalování:
> http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/obrazy05.htm
> http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/fer_mo05.htm#5_17
> aze
> *From:* Pavel Kadečka <mailto:pavel.kadecka na gmail.com>
> *Sent:* Friday, October 09, 2015 9:03 AM
> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
> *Subject:* Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
> Nejspíš to mělo tenhle jistorický vývoj:
>
> 1) cívka a rozdělovač (+ zapalovací kabely), primitivní řešení i pro
> motory bez jakékoliv řídící jednotky
> 2) cívka řízená elektronicky (když už je v autě ř.j., která řídí směs
> ve válci, tak proč by nemohla i zapalovat svíčky), vždy dvě svíčky
> pálí současně (+ opět zapalovací kabely) - u mojeho auta je ta cívka
> přesně v místě, kde bývá ten rozdělovač, to přímo nabízí vysvětlení,
> že při evoluci motoru výrobce nahradil rozdělovač tou novou cívkou a
> zapalovací kabely zůstaly stejné
> 3) každá svíčka má svoji cívku, odpadají zapalovací kabely, podle mě
> to přišlo s tříválcovými motory (nebo třeba pětiválcovými), protože
> nejde použít ta finta se společnou cívkou a pálení do dvou válců a
> když už to měli takhle vymyšlené, použili to i do čtyřválců
>
> P.K.
> Dne 9. října 2015 8:50 AZe <aze na seznam.cz <mailto:aze na seznam.cz>>
> napsal(a):
>
> Tady je přehled. Motory 1,2 TSI a další mají modul se 4 vývody a
> kabely, uvnitř budou 2 trafa a dvojitá jiskra, motory 1,4 TSI a
> další mají tužkové cívky a Felda 1,3 MPI a další mají modul /tzv.
> zapalovací lištu) se 2 trafy a dvojitou jiskrou, o kterém už tady
> byla řeč.
> http://www.skoda-dily.cz/katalog/fabia/nahradni-dily/elektricka-vybava/zapalovani-zhaveni/modul-a-civka-zapalovani-rele-509.html
> aze
>
>
> -----Původní zpráva----- From: Jaroslav Buchta
> Sent: Friday, October 09, 2015 6:32 AM
> To: HW-news
> Subject: Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
>
>
> Svicky ne ale jiskriste v serii jsou snad u vsech soucasnych aut (snad
> krome trivalcu a petivalcu, tam fakt nevim, jak je to udelano - asi
> kazda svicka ma svoji civku)
> Dne 08.10.2015 v 23:17 Jaroslav Lukesh napsal(a):
>
> Svíčky se nezapojují do série!
>
> Ale některé mají sériová, nebo jinak podivná jiskřiště.
>
> Mám v autě DOR15LGS a ta má mezeru 3mm a nejde nastavit
> jinak. Autu to nijak nevadí, ale některá starší auta s
> přepínačem vysokého napětí toto nesnáší. Pokud je to auto
> vícecívkové, tak by mu to nemělo vadit.
>
> Když si ji dáte do auta, tak motor neuvěřitelně ztichne. +
> další pozitivní efekty, ale na to přijdete až je budete mít.
> Upozorňuji - je nutný osobní výběr z více kusů, mají velké
> výrobní tolerance. Půlka je dobrá a druhá půlka - no ty jsou
> dobrý tak akorát do praku.
>
>
> ----- Původní zpráva ----- Od: Pavel Kadečka
> Komu: HW-news
> Odesláno: 7. října 2015 14:36
> Předmět: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)
>
>
> Přátelé, máme vn trafo a tři různé situace:
>
>
> 1) jedno jiskřiště se vzduchovou mezerou 2mm
>
> 2) dvě stejná jiskřiště v sérii, tj. jednu mezeru 1mm, potom
> kus drátu a druhou mezeru 1mm
>
> 3) jako 2), ale každé jiskřiště má jinou mezeru, tj. jedno
> 0,5mm, druhé 1,5mm, dohromady jsou to opět 2mm
>
>
> Otázka zní: z pohledu trafa liší se ty tři případy? Při jakém
> napětí dojde k přeskoku jiskry?
>
>
> Někomu je to možná povědomé - jedná se o zapalování v autě,
> kdy za sekundárem vn trafa (běžně se mu v autě říká "cívka")
> jsou dvě svíčky v sérii a pálí vždy současně (jedna zapaluje
> směs, druhá v té chvíli pálí jen tak bez užitku, někdy se
> říká, že se tím čistí).
>
>
> Proč se na to ptám - někdo mi tvrdí, že pokud budou mít ty
> svíčky různý odtrh, může to zničit cívku přepětím, já tvrdím,
> že je to nesmysl, pokud dohromady mají svíčky odtrh menší, než
> je pro ně předepsaný (např. předepsáno je 1,3mm, v reálu bude
> jedna mít 1mm a druhá 1,3mm).
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> ------------------------------------------------------------------------
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20151009/362aee9d/attachment.html>
Další informace o konferenci Hw-list