RE: OT Zajímavá porucha zesilovače

Miroslav Draxal evik na volny.cz
Sobota Říjen 3 12:21:47 CEST 2015

Jak jste psal, nejprve odpojit oba kanály, podívat se na napájení, pokud
bude OK, připojit levou stranu, pak pravou, jestli bzučí. Osobně bych hned
na první nástřel zkusil zapnutý zesilovač vytáhnout ze zásuvky. Má to dost
velké C, tak jestli okamžitě zmizí to bručení nebo ne. To napoví, jestli
zdroj nebo něco v konci. Taky bych zkusil odpojit "uzemnění" v zásuvce.
Jednou jsem se setkal v QSC zesilovači s podobným problémem, kdy to vrčelo.
Odešel tam jeden oddělovací C (1n) prorazil.
Míra.

PS. Ony ty QSC jsou zvláštně zapojené, tedy do té doby, než seženete schema.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Troller
Sent: Saturday, October 03, 2015 7:10 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: OT Zajímavá porucha zesilovače

Zdravím,
  zkouším kamarádovi opravit profi ozvučovací zesilovač - víceméně běžný
2x500W model. On zesiluje, ale "bzučí" - brumí.
  Při pohledu na výstup bez vybuzení je patrné, že se objevují v rytmu 10 ms
(100 Hz) negativní špičky (měřeno tak, že na červeném výstupu pro repro mám
+ a na černém - osciloskopu). Úroveň je cca 1.5V.
  Ty špičky mají trojúhelníkový tvar, sestupná i vzestupná hrana přibližně
stejně strmá. Celá špička trvá odhadem 100 us. Po doběhu špičky až do náběhu
následující špičky úroveň napětí lineárně stoupá, ale jen relativně málo,
cca 0.2V. Jistě si takto popsaný zvuk dokážete představit, jak je slyšet -
takové bzučení, základní frekvence je 100 Hz, ale díky tvaru těch špiček je
tam i 10 kHz (odhadem dle těch 100 us) a více harmonických...
  Pokus vyjedu s hlasitostí, ale na vstupu není signál, tento průběh se
podstatně zašumí a objeví se několik "ozvěn" té špičky různě vzdálených a
některé jsou i kladné :-). Je vidět, že v předzesilovači se ten signál
vyskytuje též, různě se tam odráží atd.
  Velmi zajímavý je přechodový děj při zapnutí. Po ustálení DC úrovně a
odblokování výstupního relé ("protection") je signál tak sekundu čistý a pak
se špičky objeví a plynule se jim zvýší amplituda na výše uvedenou.
  Dělají to oba kanály, každý z nich má vlastní DPS na opačném konci bedny.
V prostřed bedny je veliké síťové trafo (klasická konstrukce, ne toroid)
stíněné plechy i mědí. Vedle je deska zdroje, kterou mám nyní tady.
Změřil jsem, že napájení je +/- 70V, kondenzátory jsou 10G/80V. Jeden měl
lehce vyboulený vršek, ale nebyl vystříknutý (to by taky byla rána, kdyby
takovýhle granát vystříkl :-) ). Nicméně při měření se nezdají být vadné.
Měřím-li napětí zdroje, ty špičky tam vidím též, ale jsou méně ostré a
samozřejmě jen asi 0.2V úrovně. Není tam žádná stabilizace, jen běžný
usměrňovací blok (chlazený) a ty kondy, z toho to vedou rovnou do modulů.
Domnívám se, že na zdroji jsou ty špičky díky odběru těch modulů (ikdyž
pustit zdroj naprázdno bez modulů mne bohužel nenapadlo a teď už tam nejsem
:-).
Pak je na té desce ještě subdestička s pár SMD tranzistůrky, která ovládá to
relé "protection", to bude dle mne kontrola výstupního signálu na přítomnost
DC atd.
  V zesilovači není žádné CPU ani nic jiného digitálního.
  Co o tom soudíte ? Hlavně mne udivuje ten efekt při zapnutí. Kdyby to bylo
vadnou filtrací, zaprvé by to nemělo takto špičatý tvar a za druhé by to
bylo po zapnutí nejhorší a zvolna by se to zlepšovalo, nicméně toto je
přesně naopak, chvilku to tam není a pak se to tam objeví.
  Napadá vás, kde může takto tvarovaný signál vzniknout a proč ?

  Zdraví Pavel