OT Zajímavá porucha zesilovače

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Říjen 3 07:09:35 CEST 2015

Zdravím,
  zkouším kamarádovi opravit profi ozvučovací zesilovač - víceméně běžný
2x500W model. On zesiluje, ale "bzučí" - brumí.
  Při pohledu na výstup bez vybuzení je patrné, že se objevují v rytmu
10 ms (100 Hz) negativní špičky (měřeno tak, že na červeném výstupu pro
repro mám + a na černém - osciloskopu). Úroveň je cca 1.5V.
  Ty špičky mají trojúhelníkový tvar, sestupná i vzestupná hrana přibližně
stejně strmá. Celá špička trvá odhadem 100 us. Po doběhu špičky až do
náběhu následující špičky úroveň napětí lineárně stoupá, ale jen relativně
málo, cca 0.2V. Jistě si takto popsaný zvuk dokážete představit, jak je
slyšet - takové bzučení, základní frekvence je 100 Hz, ale díky tvaru těch
špiček je tam i 10 kHz (odhadem dle těch 100 us) a více harmonických...
  Pokus vyjedu s hlasitostí, ale na vstupu není signál, tento průběh se
podstatně zašumí a objeví se několik "ozvěn" té špičky různě vzdálených
a některé jsou i kladné :-). Je vidět, že v předzesilovači se ten signál
vyskytuje též, různě se tam odráží atd.
  Velmi zajímavý je přechodový děj při zapnutí. Po ustálení DC úrovně a
odblokování výstupního relé ("protection") je signál tak sekundu čistý a
pak se špičky objeví a plynule se jim zvýší amplituda na výše uvedenou.
  Dělají to oba kanály, každý z nich má vlastní DPS na opačném konci bedny.
V prostřed bedny je veliké síťové trafo (klasická konstrukce, ne toroid)
stíněné plechy i mědí. Vedle je deska zdroje, kterou mám nyní tady.
Změřil jsem, že napájení je +/- 70V, kondenzátory jsou 10G/80V. Jeden měl
lehce vyboulený vršek, ale nebyl vystříknutý (to by taky byla rána, kdyby
takovýhle granát vystříkl :-) ). Nicméně při měření se nezdají být vadné.
Měřím-li napětí zdroje, ty špičky tam vidím též, ale jsou méně ostré a
samozřejmě jen asi 0.2V úrovně. Není tam žádná stabilizace, jen běžný
usměrňovací blok (chlazený) a ty kondy, z toho to vedou rovnou do modulů.
Domnívám se, že na zdroji jsou ty špičky díky odběru těch modulů (ikdyž
pustit zdroj naprázdno bez modulů mne bohužel nenapadlo a teď už tam
nejsem :-).
Pak je na té desce ještě subdestička s pár SMD tranzistůrky, která ovládá
to relé "protection", to bude dle mne kontrola výstupního signálu na
přítomnost DC atd.
  V zesilovači není žádné CPU ani nic jiného digitálního.
  Co o tom soudíte ? Hlavně mne udivuje ten efekt při zapnutí. Kdyby to
bylo vadnou filtrací, zaprvé by to nemělo takto špičatý tvar a za druhé
by to bylo po zapnutí nejhorší a zvolna by se to zlepšovalo, nicméně toto
je přesně naopak, chvilku to tam není a pak se to tam objeví.
  Napadá vás, kde může takto tvarovaný signál vzniknout a proč ?

  Zdraví Pavel