3D tisk a trendy v oblasti extruderů a filamentů

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Říjen 2 20:09:32 CEST 2015

Už přicházejí dlouhé večery, tak asi nastane čas konečně postavit 3D
tiskárnu.
Díval jsem se, jaké jsou současné trendy v extruderech/hot-endech a
filamentech.

Připadá mi, že se trend u filamentů změnil tak, že dneska se jako vítěz jeví
průměr 1.95mm.
Na rozdíl od dřívějška už snad každý dodavatel prodává 1.95mm za stejnou
cenu
jako 3mm (dřív bývaly občas dražší), někteří dodavatelé některé
materiály nebo
barvy už mají jen jako 1.95mm. Navíc ty 3mm se ještě rozštěpily na 3mm a
2.85mm.
Takže to vypadá, že sázka na 1.95 bude to pravé.
Mám správný pocit?

U extruderů/hot-endů se mi zalíbilo bowdenové provedení. U těch
srandovních motorů
a driverů, které se na 3D-prn používají, musí hrát roli každý gram
setrvačné hmoty.
Ale nevím, jestli v praxi tohle rozdělené provedení nepřináší nějaké
komplikace.
Je jasné vložené dopravní zpoždění, kdy při změně filamentu ještě musím
dojet cca
metr toho původního (pokud ho chci dojet do konce). Snad se to dá dělat
tak, že ten
nový vytlačuje konec toho původního.
Ale jde o to, jestli to dlouhé vedení nemá tendenci se třeba zadrhávat v
ohybech, ke
kterým díky pohybům hlavy a díky proměnné vzdálenosti mezi hot-endem a
extruderem
dochází (budu mít v první etapě asi v ose Z pohyblivou tiskovou hlavu,
nikoli lože).

Předem díky za případné zkušenosti a poznatky z praxe.
Petr Labaj