[Mech] Maly CNC soustruh, frezka?

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Sobota Květen 30 16:31:45 CEST 2015

Jsou v zásadě dvě možnosti.

-- CNC soustruh si postavit podomácku, ať už na bázi nějakého
klasického soustruhu (tj. opravdového soustruhu, třeba MN80 nebo
Schaublin 102, ne té čínské atrapy co jich je plný internet asi pod
dvaceti různými názvy) nebo kompletně včetně mechanické části (není to
tak hrozné, je to jen o něco málo víc práce než při přestavbě
klasiky). Další informace viz www.c-n-c.cz

-- Koupit hotový. Pokud to bude soustruh s tzv. poháněnými nástroji
(někdy se zove "turn-mill"), může do značné míry i nahradit frézku,
vlastně se na něm dají dělat všechny běžné drobné frézovací operace s
výjimkou práce s deskami a plechy. Těch je na trhu spousta typů v
různých velikostech, od "modelářské" až po gigantické. Bohužel se mezi
ně připlétají různé čínské paskvily neschopné obrábění už z principu
své konstrukce, tady je bezpodmínečně nezbytné se ptát na zkušenosti.
Ale postavitelných na stůl (a zároveň i prakticky použitelných) moc
nebude, vlastně vím jen o jediném, rakouském Emco Concept Turn 60, což
je školní CNC soustruh.

Aleš Procháska