[Mech] Maly CNC soustruh, frezka?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Květen 30 15:58:34 CEST 2015

První rada: zkuste sehnat někoho, kdo podobnou výrobu zvládá, a zeptejte
se ho, kolik za vybavení dílny dal. A ne, cifra kterou řekne, to není
tisková
chyba. Navíc pravděpodobně to reálně bude ještě víc, než co řekne.
Druhá rada: opravdu zkuste sehnat někoho, kdo podobnou výrobu zvládá,
a zeptejte se ho, kolik za vybavení dílny dal.

Strojařská výroba je všechno jiné, jen ne levná záležitost. Na věci moc
nezmění
ani to, že chcete dělat jenom malé výrobky. Nakonec spíš tím hůř, tam jsou
tolerance většinou ještě přísnější, navíc kvalitních malých strojů je
jako šafránu
na Sahaře. Věřím vám, že se nebráníte použitým strojům. Jenže vám je nikdo
nebude chtít prodat, a už vůbec ne levně. Po malých přesných strojích je
obrovský hlad, Tady to není jako v oblasti počítačů, kde staré PC dostanete
za zlomek jeho nákupní ceny nebo zdarma. Strojařina časem na ceně neklesá,
spíš naopak (samozřejmě pokud se o stroje uživatel stará, ale jinak jsou pak
stejně k ničemu).

No a samozřejmě po koupi strojů dáte nejmíň stejné peníze ještě za
příslušenství
a nástroje. Kromě toho počítejte se slušným rozpočtem na zničené nástroje ve
fázi učení-se. Proto jsou staří machři ve fabrikách vysoce ceněni,
protože rozumný
manager ví, že nový soustružník/frézař bude první rok nebo roky fabriku stát
spoustu peněz na zničených nástrojích a obrobcích, v horším případě
strojích.

A pokud jste ve fázi, kdy řešíte, jestli se nějaký díl bude ohýbat nebo
ne (a věřte,
že se ohýbat bude), tak rozhodně použijte první nebo druhou radu, a pak
se po
shlédnutí praxe velmi hluboce zamyslete.

PL