elektronkove radio Lyra - oprava

Cihak na dkv.cd.cz Cihak na dkv.cd.cz
Středa Květen 20 10:45:22 CEST 2015

Není tady napsáno, jestli opravuje to rádio nebo to má nějaký vlastní design.

Píše že je elektronka nová ale to znamená že je nová asi tak 30let... Takovou lampu je nutné nechat zahořet. I v tom rádiu pokud nebylo dlouho používané. Nevím úplně jistě jak se to dělalo u těch skleněných lamp. Já používám velké keramické vysílací lampy a tam se to dělá tak, že se nejprve zapne jen žhavení a nechá se několik dní žhavit bez jakéhokoliv jiného napětí. Pak se připojí na anodu nějaké malé napětí (já používám 4kV na anodě a pro tuto operaci jsem použil ztrojovač se sítě takže cca 800 až 900V) Takže pro ECC85 lampu bych použil řádově 50V a nechá se zase den dva. Pak se lampa pootevře na nějaký zlomek anodového proudu a zase se den dva nechá. Pak už jsem jí dal plné napětí i klidový proud a opatrně jsem ji začal budit.

U těchto malých skleněných lampiček bych si s tím nedělal takovou hlavu - prostě bych to nechal den jenom žhavit a pak bych to zkusil zapnout. Alespoň nějaké zahoření je ale nutné. Taky je možné že se za tu dobu porušilo vakuum a lampa už nebude fungovat. To by mělo být vidět na zrcátku - pokud zbělalo (nebo začalo belat) lampu zahoďte.

Pak bych koukal po tom, zda nejsou spoje a součástky zanesené prachem (šmourem). To může zhoršovat jejich VF vlastnosti. A dělat popisovaný efekt. V případě že je to jeho konstrukce zkrátit všechny spoje na minimum. Je možné že jsou po letech součástky (kondenzátory) popraskané a zhoršují se jejich VF vlastnosti - vyměnit. Pokud to dělá z dnešních součástek je možné že nesnášejí dobře vysoké napětí a degradují se jejich vlastnosti... A jistě spusta dalších možností.

Pokud je to jeho design byla by dobrá fotka abychom věděli jak to má udělané. 12pF a 3z by podle mě mělo rezonovat podstatně výš. To by napovídalo dlouhým vývodům nebo nějak špatné VF konstrukci. V původním rádiu používají 33pF.

	Martin.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of nevrklap na volny.cz
Sent: Wednesday, May 20, 2015 9:13 AM
To: HW-news
Subject: elektronkove radio Lyra - oprava

Zdravim,
vedl jsem jednomu gymnazistovi projekt a on se na me ted obratil s nize uvedenym dotazem. Elektronkam nerozumim tak nemam co bych poradil..
Nize je tam i odpoved jednoho meho kolegy, ktery obcas elektronky obdivuje a gymnazistova reakce...
Kdybyste meli nekdo nejaky komentar budu vdecny.
Diky
P.

mám tu problém s VKV oscilátorem s ECC85. Při frekvenci nad 92MHz klesá amplituda až přestane fungovat úplně. Trioda je nová. Když zmenším cívku L13, trošku se ten mezní kmitočet posune nahoru, ale cívka má 3 závity, takže moc měnit nejde. Paralelní kondenzátor C24 mám 12p. Jiné změny jsem zatím nedělal. Tranzistory mi to občas dělají na nepájivém poli. Nevíš, co to způsobuje?

ECC85 podle me neni na vkv osc nejlepsi, ecc88 ma vetsi zesileni;tak by mohla mit rezervu v gainu na tom pracovnim kmitoctu...85 je na samokmitajici smesovac..
Jinak s tema kmitoctama: 12p je dost mala hodnota a muze ji ovlivnit layout,nevim kolik je mrizkova kapacita 85ky- vypada to na parazitni kapacity kolem; kdyz to nevymizi po redesignu prejit na 88 a nebo zmenit typ oscilatoru

ECC85 byla snad v každým rádiu s VKV rozsahem používána jako Meissnerův oscilátor, a rezervu gainu bych neřešil, protože když tu triodu vyměním za slabou, mezní kmitočet se nijak nezmění. Díval jsem se taky, že ECC88 snese o 160V míň. Vyzkouším teda udělat celou jednotku znovu.

schema: http://www.uschovna.cz/zasilka/FDNYCJRW23AJKBGL-5HU/