mohlo by nekoho zajimat

Pondělí Březen 30 13:08:41 CEST 2015

Tentokrát si dovolím přílohu. Vyhrabal jsem ze šuplíku udělátko, kterým
jsem před lety měřil indukčnost a proud nasycení tlumivek. Deska s 10x
IRF1405, k tomu dobastlená destička která tam dá impulz 10 ms a nějaké
staré low esr elity. Na měřené indukčnosti při konstantním napětí
narůstá proud a po nasycení narůstá rychleji. V maximu při napájení 10V
je proud cca 2,5 KA. Pro měření proudu je "bezindukční" odpor 2 mOhmy.

Chtěl jsem vědět, při jakém proudu se nasytí EMI jádro, co se navléká na
kabel. Celý přípravek jsem měl prodrátovaný asi 30 cm šňůrama, kde dráty
byly svázané, aby byla minimální indukčnost. Tehdy jsem na tom zkoušel
tlumivky cca 20uH a tam mi to něco ukazovalo. Teď jsem měl indukčnost
řádově menší.

Zjistil jsem, že na těch 30 cm drátu mezi budičem a G FETů (kapacita cca
50 nF) je na každém konci úplně něco jiného. Na vstupu hrana cca 20 ns,
na druhé straně má 500 ns. Dal jsem tam stíněný mikrofonní kabílek a
nebylo to o moc lepší. Až svazek čtyř drátů s navlečenou punčoškou z
koaxu dobu sepnutí podstatně snížil. Tranzistory sepnou za 30 ns, plné
řídící napětí je tam za 100 ns.

Pak jsem zjistil, že i souběžně vedené dráty mají indukčnost cca 0,375
uH, která mi vadí. Předrátováním desky přímo nad kondenzátory a
rozvedením proudu paralelními vodiči "do šířky" jsem se dostal na 0,15 uH.

To EMI jádro (D=16/9, l=28) se při 2 závitech přesytí při 3A a má 5,6
uH. Velké E jádro se při 5 závitech přesytí při 100A.

Hračku jsem zase uložil do šuplíku :-)

Anděl