[OT] Psychoakustika je potvora

Čtvrtek Červen 25 10:37:37 CEST 2015

No ono těch rozdílů je víc. Reprobedna optimalizovaná pro lampový
zesilovač vypadá jinak, než pro tranzistorový. Počítalo se s vyšší
výstupní impedancí zesilovače, s indukčností výstupního trafa a tohle
měnilo frekvenční charakteristiku bedny v okolí rezonančního kmitočtu
reproduktoru. Nepoužívaly se "gumové" basáky, kde je snaha bednu hodně
zatlumit, ale repráky s poměrně tvrdým zavěšením membrány. Na to se pak
ladil bassreflex a zesilovač měl pak na zvuk podstatný vliv. Když
takovou bednu připojíte na moderní T zesilovač, nějak to hrát bude, ale
asi to nebude ono.
Další věc je měkká limitace lampových zesilovačů. Tranzistorový jede až
do max. výkonu a pokud občas omezí nějakou signálovou špičku (a že jich
v přirozeném signálu bez limiteru je dost), moc to sice slyšet není, ale
něco už v tom zvuku je. Lampový zesík má výkon psaný pro nějaké
zkreslení a ve špičkách dá za cenu vyššího zkreslení ještě něco navíc
(možná i dost navíc). Je to asi jako rozdíl mezi záznamem na digitál a
na magneťák, kde to zkreslení taky narůstá postupně. Pásky s lepší
vybuditelností uměly do úplné limitace až +10 dB a když jsem měl
indikátor nastavený aby na 0 dB nebylo zkreslení 3% ale 1% jako u
studiových strojů, nebyl problém modulovat naplnou úroveň. Když jsem pak
začínal s digitálem, musel jsem si zvykat že lepší je modulovat na -20
dB, protože při -10 už může být ve špičkách problém. A pak porovnávejte
výkon zesilovačů :-)

U těch zesilovačů - tomu se smál Jirka Doležal, který dělal techniku v
ostravské televizi. Přišla kapela a že musí hrát přes svoje zesilovače,
protože to prý hraje úplně jinak. Tak s nima udělal poslechový test. Na
vstup zesilovače co má ve studiovém pultu, dal dvě diody proti sobě. Pak
přepínal tenhle zesilovač a ten jejich lampový. Nepoznali vůbec nic :-)

Anděl