[OT] Psychoakustika je potvora

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Čtvrtek Červen 25 01:09:30 CEST 2015

Tak já se nepřu o to, že neexistuje tranzistorový zesilovač, který bude
hrát podobně, jako elektronkový. Možná ano, neviděl jsem ho (ale to není
směrodatné, viz věta o Bohu z Kurvahoši...), ale možná existuje.

Zato jsem viděl pár aparatur, co při třeti- až pětinovém výstupním
výkonu dokázaly hrát "průrazněji, konkrétněji" (ne, nemám rád věty o
světlefialovém nádechu zvuku s příměsí jemně nakyslé granularity, takže
nevím, jak to pojmenovat), jako jejich větší bráškové, takže poměrně
často (snažím se negeneralizovat) platí, že při hraní v klubu stačí 100W
kombo s tranzistory, nebo 30W s lampami. (A při společném hraní je
takový mamlas s lampou na zabití, protože jeho slyším furt a sebe ne...)

Kdysi jsem měl (papírově) kilowattový zesilovač Dynacord (zrestauroval
jsem nějaké torzo), osazení konce bylo tuším osm (nebo jen čtyři? nějak
mi to teď nevychází) EL34, uměly chodit až "dočervena". Se slušnou
bednou uměl překrýt i agilního bicmena :) Já slušnou bednu neměl, ale
zato jsem měl příšernou sérioparalelní kombinací osmi nějakých
papírových AROxxx, a v provizorní zkratové ozvučnici (rovná deska bez
ničeho dalšího, nouzovka, reproduktory z nějakého výprodeje) to hrálo
hodně příjemně hezkých pár měsíců (na to, že to tedy mělo zatížitelnost
asi 8x 10W - přesně do té doby, než jsem si drbnul do potenciometru
vstupního zisku, pak uhořely všechny najednou za zajímavých
audiovizálních efektů). Taky to "papírově" rozumně hrát nemělo, a i když
ten zesilovač hrál hluboko pod limitací, protože jsem ho musel hodně
dusit, hrál hodně slušně - a zase tak, že se kolega vztekal u 100W
tranzistorového komba, že se neslyší.

Jestli se nepletu, tak tenhle boj zuří tak asi 40 let, a pořád zastánci
tranzistorů argumentují tím, že "TEĎ už je to všechno OK, podívejte se
na to měření". No a pak někdo zapne elektronky... Prostě hrajou jinak,
objektivně možná hůř, ale příjemněji, takže ucho snese větší akustický
výkon bez nepříjemných vedlejších efektů.

Pavel Kutina