OT: ventil s jednopolovym ovladanim

Martin Záruba swz na volny.cz
Sobota Červenec 11 07:07:24 CEST 2015

Hm. Dávaly se, protože zvyk je železná košile a u kotle na pevná paliva
nebo u solárního kolektoru mají význam, protože mohou něco naakumulovat.
Kotel na pevná paliva je schopen nahřát nádrž na 90°C a nevadí mu to,
kolektor dodává teplo kdy chce, takže i tam lze přebytek i za cenu
zhoršeného výkonu akumulovat. Tepelné čerpadlo ale lze ovládat a při
správném návrhu nemá takový přebytek výkonu, aby to ospravedlňovalo
zhoršení vlastností v důsledku vyšší kondenzační teploty kvůli častému
zapínání.
TČ s regulací výkonu jsou vhodné do klimatizací. I za cenu složitosti a
delšího chodu všech dílů (motorů) jde zde především o to, že je velmi
nepříjemné, pokud na Vás střídavě fouká ledový vzduch a za chvíli nic.
Pokud ale výkon předáváte do vody a ta pak ještě přes beton nic takového
se neděje.
Zamrznout nic nemůže. Chladivo v obvyklých podmínkách v žádném případě a
u monobloků je v systému vždy nemrznoucí směs. Protože Vy máte
voda-voda, nemusí odmrazovat, takže nemá reverzní chod, kdy mohl
zamrznout výměník v režimu výparníku. U vás je samozřejmě v okruhu
zemního kolektoru, ale v něm máte nemrznoucí směs.
Proč ale chcete řešit ohřev vody takto složitě? Zapojení, na které jsem
odkazoval je jednoduché, řeší dotop a nevyžaduje další oběhovku. Pokud
byste opravdu trval na tom, že chcete rychle dosáhnout vyšší teploty,
aby se nahřál alespoň vršek bojleru, udělejte oběhovce PWM. Mám to tak
udělané a již 10let ji to vůbec nevadí. Ale musíte zajistit, že až
nahřejete vršek a chcete přejít na ekonomický režim s velkým oběhem vody
musí se tato méně teplá voda dodávat do spodku bojleru, jinak si vršek
zase vychladíte. Také proto má mé zapojení TV1.

Martin Záruba