LED filamenty, was: Rozborka uspornej ziarovky

Jirka zaloha na volny.cz
Pátek Leden 30 15:41:30 CET 2015

Může jít o to, že tepelná kapacita filamentu je malá a po dotyku prstu
(třeba má srovnatelnou nebo spíš výrazně vyšší) se teplota filamentu
prakticky okamžitě sníží.

Tím spíš, pokud pouzdo (pryskyřice?) není dostatečně tepelně vodivé,
takže vnímáte opravdu jen teplotu těsně u povrchu a gradient směrem
dovnitř je značný.

Naopak na dostatečné délce s filamentem těsně svázaný termočlánek (aby
se neodvádělo teplo jeho přívody) na tom může být výrazně lépe.

Na měření by to chtělo co nejmenší prvek, třeba perličkový termistor,
nebo nějakou diodu či transistor v co nejmenším SMD pouzdře a přívody k
němu (alespoň počáteční úsek) z Cu drátku nula nula nic.

Jo a ještě ten prvek od filamentu oddělit třeba kousíčkem lesklé kovové
fólie, aby nedocházelo k jeho ohřevu osvětlením/tepelným zářením...

Ideální ale stejně je měření tím úbytkem na filamentu při malém konst.
proudu, jak už jsem psal já a jiní.

No a pokud chcete výsledek co nejblíže skutečnosti, pak prostě jedině
měřit filamenty v orig. baňce s neporušenou plynovou náplní...

--
Jirka