Audio DC filtr

Sobota Leden 10 23:11:00 CET 2015

Taky bych čekal, že se to bude zapojovat do série s reproduktorem a bude
to potlačovat nízké kmitočty (tím i ten brum), pokud tam budou v malé
úrovni. Při vyšší úrovni se diody otevřou a protože jsou blokované
relativně velkou kapacitou (i když né tak velkou aby přenesla 50 Hz),
neměly by způsobovat větší zkreslení. No je to takové ... já bych to ke
svému zesilovači rozhodně nedával. Lepší je vyřešit příčinu toho brumu,
než dělat takovou prasečinu...
Problémy s brumem se dají řešit různě.
- U magnetofonu Tesla B100 se dostával brum z trafa do hlavy, mnohem víc
po tom co jsem předělal páskovou dráhu a zrušil přítlačný filc (tím i
stínění před hlavou), abych si moh před hlavou dělat čárku pro střih.
Pomohlo v sérii s hlavou pár závitů drátu na průměru 1 cm a nastavit do
takové polohy, aby se brum kompenzoval. Mám dojem že nejslavnější
teslácký magneťák Sonet Duo měl odbručovací cívku už z výroby.
- U toho B100 bručel i zesilovač, soudruzi šetřili na filtračních
kondenzátorech a integrované stabilizátory tehdy sice už byly, ale né
zrovna za lidové ceny. Takže stačilo zvětšit kapacity.
- Když jsem si před 35 lety dělal aktivní reprobedny, řešil jsem hned
dva problémy s trafem. Jednak se brum indukoval z rozptylového pole
trafa do cívky reproduktoru, pak se mechanicky přenášel z trafa na
bednu. Takže pomohlo najít pro trafo jiné místo a přišroubovat ho přes
gumy. Dnes by mě nanapadlo dát tam jiné trafo, než toroid. Bedny mi
hrajou do teď. Brum (možná i šum) je na takové úrovni, že ho sice v
tiché místnosti nevnímám, ale poznám, že jsou zapnuté.
Anděl