OT: Heft roka 2015

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Leden 10 19:13:05 CET 2015

Zdravím,

> Zdravim,
>
> dik za inspiraci - dlouho jsem hledal nejakeho guru v oblasti alchymie.
> jenom premyslim, jak by vysvetlil treba pojem PSV :-D
>
> BTW: podbne 'zavery' jsem si nedovolil, ani kdyz mi bylo tak cca 12 (rok
> predtim, nez jsme meli fyziku - elektrotechniku) a experimentoval jsem se
> zarovkou a motorkem napojene na plochou baterii (zkousel jsem seriove a
> paralelni zapojeni - bez jakychkoliv znalosti) - a i to jsem si dovolil
> jenom popsat odsledovane chovani spotrebicu:
> kdyz e zapojim postupne, tak ta zarovka si odebere jenom kousek energie,
> [...]

tak to mi nedá než si nezavzpomínat na dětství :-). Pamatuji se, že v sedmi
jsem si přál k narozeninám jistič :-). A dostal jsem ho :-). Měl jsem již
trafo (od vláčků) a žárovku či motorek a uměl to zapojit. Do té doby jsem
ale znal jen paralelní zapojení - všechno k sobě :-). Ten jistič byl první
prvek typu spínač, který se mi dostal do ruky. A napoprvé jsem ho samozřejmě
taky zapojil paralelně k tomu všemu. Velmi jsem se divil, že to funguje
obráceně - je-li jistič nahozen (trafo zdaleka nedokázalo dodat tolik proudu,
aby jistič vypadl, byl 6A), tak to nefunguje, zatímco je-li vypnut, tak ano.
Nadto jsem si všiml, že trafu se to nelíbí - indikovalo zkrat. Naštěstí
bylo blbůvzdorné :-). Tak jsem nad tím chvíli přemýšlel - a najednou mi to
došlo a sériový obvod byl vynalezen :-). Myslím, že jsem v ten moment překonal
ve znalosti elektrotechniky své rodiče :-) (byli to oba muzikanti :-) ).
A pak už jsem taky sériově zkoušel kde co a pomalu se učil poznávat např.
vlastnosti kondenzátoru ve stejnosměrném obvodu atd...

Zdraví Pavel