Re: Zvláštní konstrukce ventilátoru

Jirka Mww jirka.mww na gmail.com
Pátek Leden 9 11:22:33 CET 2015


Pokud mě zrak neklame, ty pólové nástavce jsou značně nesymetrické,
mají na sobě nějaké asi hliníkové
nástavce. Tím se dosáhne zkreslení magnetického pole tak, aby se motor
točil jen jedním směrem.

Dne 9. ledna 2015 10:22 Pavel Troller <patrol na sinus.cz> napsal(a):
> Zdravím,
>   ano, potvrzuji, sousední cívky jsou vinuty protisměrně, tj. protilehlé cívky
> jsou vinuty shodně a skutečně to bude vytvářet magnetické se střídajícími se
> póly. Jak je ale udán točivý moment? Toto by při stojícím rotoru neumožnilo
> definovat správný směr otáčení, když už by se to náhodou roztočilo, bylo by to
> tak 50/50%. Ale je vidět, že on setsakra dobře ví, jakým směrem se má točit
> a z klidu akceleruje opravdu velmi hbitě. Zajímavé je, že při startu vydává
> takový pisklavý zvuk, možná trochu jako tyristorová tramvaj, a tento zvuk při
> zrychlování rotoru KLESÁ frekvencí i intenzitou (což působí divně), až při
> dosažení otáček blízkých provozním prakticky zanikne a jen to hučí větrem,
> který to dělá (je značný :-) ).
>   Zdraví Pavel
>
>> Dovolím si jen takovou spekulaci :
>>
>> Cívky jsou motány tak, že sousední vždy vytvářejí opačné mg. pole.
>> Střídáním polarity proudu v sériově zapojených cívkách dojde k postupnému
>> přitahování a odpuzování  opačně zmagnetovaných segmentů.
>> Elektronika je tak složitá proto, že se v mezerách mezi střídáním polarit měří
>> v cívkách indukované napětí, které odpovídá aktuální rychlosti.
>> Podle rychlosti se upravuje tvar a intenzita proudu do cívek
>> ( nějaká PWM? ) tak aby se optimalizovala spotřeba.
>> Ale možná je to jinak.
>>
>> Dne 9. ledna 2015 9:07 Pavel Troller <patrol na sinus.cz> napsal(a):
>> > Zdravím,
>> >   v ústřednách se používají poměrně velké ventilátory od firmy PAPST. Jeden
>> > z nich se poškodil - má zkrat na napájení. Nedestruktivně je rozebratelný
>> > jen částečně a protože v tomto stavu případnou opravu neumožnil, provedli
>> > jsme destruktivní rozborku (odvrtání). Odhalila se nám tím velmi zvláštní
>> > konstrukce.
>> >   Zdánlivě jde o běžnou konstrukci s plášťovým rotorem, ale po rozborce se
>> > ukázalo, že čtyři póly statoru mají ve skutečnosti pouze JEDNO vinutí,
>> > zapojené do série. Jak tohle může fungovat ? Deska elektroniky je složitá
>> > jak orloj, ale vedou z ní fakt jen 2 (slovy: dva) dráty do statoru. Jak tohle
>> > funguje ?
>> >   Dovolil jsem si pořídit foto. Naleznete zde:
>> >   http://sinus.cz/~patrol/unsorted/vent1.jpg
>> >   http://sinus.cz/~patrol/unsorted/vent2.jpg
>> >   Co je tam dále zvláštní, je podivné tvarování statorových plechů. Je tam
>> > takové zvláštně tvarované vybrání, taková vlnka. Že by ta byla zdrojem
>> > točivého pole ?
>> >   Konstrukce rotoru je též zvláštní: Je to vlastně měděný "hrníček" (zda
>> > náhodou není jen železný a silně poměděný nevím, ale škrábal jsem to co jsem
>> > mohl a pořád jen měď a měď) a v něm je vlepena stočená vložka z elastické
>> > magnetické hmoty (něco jako "ohebný ferit"). Ta se dala odlepit, vyndat a
>> > narovnat a pokud se po ní jezdí šroubovákem, tak "poskakuje", tj. je patrné,
>> > že po délce té vložky jsou magneticky různě polarizované oblasti
>> > (pravděpodobně 4). Při otáčení v sestaveném stavu je lehce patrné "krokování"
>> > (rotor má tendenci se vracet do čtyř různých "stabilních poloh").
>> >   Setkali jste se s něčím takovým ?
>> >   Zdraví Pavel
>> >
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



-- 
Zdravi
Jirka OK1MWW


Další informace o konferenci Hw-list