Mech: tabuka zatizeni ozubenych kol

Petr Simek psimek na jcu.cz
Pátek Leden 2 10:30:47 CET 2015

On Thu, 1 Jan 2015, Draček Fráček wrote:

> Zalezi na podminkach, typu kol a hlavne, pocita se to pro soukoli ne pro
> ozubene kolo.

No ale tu silu u rovneho ozubeni prenasi stejne vzdy jen jeden zub.
Ja nepotebuji nic super presneho. Proste jsou k dispozici ozubena
kola z bezne konstrukcni oceli ruznych modulu a sirek a ja bych
potreboval odhadnout jak si muzu dovolit je zatizit.

Idealni by byla tabulka kde bude pro bezny uhel ozubeni 20st v jednom
sloupci material, v rade odstupnovany modul a prusecicich vhodna
zatezovaci sila na milimetr sirky zubu.

Z toho uz bych si spocital dle sirky kola jakou silu to prenese
a vybral dostatecne velky modul.

> http://www.kst.tul.cz/podklady/casti_fs/podklady/Navrh_a_pevnostni_vypocet_ozubenych_kol.pdf

Tohle jsem taky zkoumal. Tyhle skripta predpokladaji urcitou uroven
znalosti protoze je tam spousta nevysvetlenych veci.

Treba jak mam chapat vztah (strana 28)

    Ft = (2000 * T1) / d1

kde T1 je 70,29Nm , d1 je 51,948mm , klidne to dosadi do rovnice :

   2000 * 70,29 / 51,948  a vyjde krasnych 2706N

Metry a milimetry dohromady, 2000 je asi nejake kouzlo (nikde to tam
neni zminene) a vysledkem jsou Newtony.